رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

رشته MBA
آنچه در این مقاله می‌خوانید

رشته MBA یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در حوزه مدیریت کسب‌وکار محسوب می‌شود. این رشته جذاب برای افرادی که به‌دنبال توسعه و پیشرفت حرفه‌ای در دنیای تجارت هستند، کاربردی و مناسب خواهد بود. رشته MBA می‌تواند جذابیت بالایی برای افرادی داشته باشد که قصد دارند تا مهارت‌های مدیریتی و تجاری خود را تقویت کنند. علاوه‌براین این رشته می‌تواند برای اشخاصی که به‌دنبال فرصت‌های شغلی بهتر هستند نیز مفید واقع شود.

رشته MBA برای افرادی که قصد دارند تا در حیطه کسب‌وکار خود ارتقا یابند، مناسب است. همچنین این رشته کاربردی برای افرادی که تمایل به رهبری در سازمان‌ها و شرکت‌ها دارند، گام موثری محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته MBA می‌توانند به مدیران اجرایی موفقی در سطح مختلف سازمان‌ها تبدیل شوند. به‌طورکلی رشته MBA برای افرادی که به‌دنبال توسعه مهارت‌های مدیریتی، افزایش دانش تجاری و پیشرفت حرفه‌ای هستند، مفید و مناسب خواهد بود. با ما همراه باشید تا با بیان ویژگی‌های رشته MBA شناخت کافی از این رشته پرطرفدار را به‌دست آورید.

 

مخاطبان رشته MBA چه کسانی هستند؟

مخاطبان رشته MBA

تمامی افرادی که تمایل دارند در شغل و حرفه مورد نظر به جایگاه والایی دست پیدا کنند، می‌توانند رشته MBA را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند و به کسب علم بپردازند. رشته MBA کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی عنوان می‌شود؛ ولی مباحث و مطالب جامع و کاملی را شامل خواهد شد. تحصیل در حوزه مالی، منابع انسانی، بازاریابی، استراتژی، مدیریت فروش، تحلیل و گزارش‌دهی در تمامی این حوزه‌ها و… می‌تواند افراد توانمند و حرفه‌ای را پرورش دهد و برای حضور در بازار کار یا سازمان‌های کوچک و بزرگ آماده کند.

دوره MBA به افراد زیر پیشنهاد می شود:

  • علاقمندان به ارتقای مهارت های نرم و سخت مدیریتی،
  • کارآفرینان،
  • مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ،
  • افراد جویای مشاغل پردرآمد،
  • علاقمندان به مدیریت در حوزه‌های مالی،
  • مدیران منابع انسانی،
  • مدیران اجرایی،
  • مدیران روابط عمومی،
  • علاقمندان به تجارت و بازرگانی،
  • مدیران فروش و بازاریابی،
  • افرادی که علاقمند به اخذ مدرک MBA هستند،
  • علاقمندان به اشتغال و ارتقای سمت شغلی به پست های مدیریتی در سازمان.

MBA که دوره پیشرفته مدیریت کسب‌وکار است برای تمامی افرادی که قصد دارند کسب‌وکار خود را راه‌ندازی کنند یا برای دیگر سازمان‌ها به فعالیت بپردازند، مناسب است و فرصتی بی‌نظیر برای کسب اطلاعات جامع و کامل در تمامی زمینه‌ها محسوب می‌شود.

ازجمله مباحثی که در دوره MBA تدریس خواهد شد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • منابع انسانی
  • تفکر سیستمی
  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • مدیریت رفتار سازمانی
  • مدیریت انتقال فناوری
  • مدیریت پروژه
  • تدوین طرح کسب‌وکار
  • مدیریت فروش
  • مدیریت سرمایه‌گذاری و بورس
  • حقوق کسب‌وکار
  • مهارت‌های فردی و ارتباطی
  • برنامه‌ریزی توسعه فردی

ثبت نام در دوره های مدیریت کسب و کار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با مدرک معتبر:

دوره MBA

دوره DBA

زمان‌بندی ثبت نام دوره MBA دانشگاه تهران

مزایای رشته MBA

آیا در جایگاه فعلی خود نیازمند مدرک MBA هستید؟

ممکن است بارها از خود پرسیده باشید که شغلی که در حال حاضر دارید بهترین گزینه برای شماست؟ برای اینکه شغل بهتری بیابید و یا در جایگاه فعلی خود ارتقا بیابید چه مهارت هایی می توانند به شما کمک کنند؟یکی از راه حل های موجود بدست آوردن مهارت های مدیریتی، بازاریابی،همچنین  مهارت های تصمیم گیری استراتژیک از طریق گذراندن دوره MBA است. مواردی که در ادامه ذکر شده اند را بررسی نمایید، اگر این موارد با شرایط شما صادق است وقت آن است که مهارت های مدیریتی MBA را فراگرفته و جایگاه فعلی خود را ارتقا دهید.

اگر احساس می کنید در جایگاه فعلی خود فرصت هیچ گونه ارتقا و رشدی ندارید.

اگر هر روز کار تکراری انجام می دهید و در شغل خود پویایی ندارید و تصور می کنید که امکان رشد و پیشرفت با توجه به این شرایط در شغل شما وجود ندارد، و یا مشاهده می کنید که برای تصّدی شغلی مدیریتی به ۱۰ سال تجربه مدیریتی و یا مهارت هایی که از طریق گذراندن دوره MBA بدست می آورید نیاز دارید و به هر حال در هر جایگاهی که قرار دارید از شرایط فعلی شغلی خود رضایت ندارید، برای ارتقا در جایگاه خود MBA گزینه مناسبی است.

تنها راه ارتقا در سازمان شما مدرک MBA است.

یکی از آلترناتیوها و یا جایگزین های تجربه کاری مدیریتی در رده های بالای مدیریتی در اکثر سازمان ها مدرک MBA است. بدلیل آنکه مهارت هایی که در این دوره فرد با توجه به مطالعه های موردی و محتوای مهارتی دوره MBA فرا می گیرد معادل با چندین سال تجربه مدیریتی است. در اکثر موسساتی که دوره های MBA و DBA  را ارایه می دهند برای گذراندن دوره هایی نظیر DBA پیشنیاز هایی نظیر دوره MBA و یا چندین سال سابقه مدیریتی وجود دارد. در واقع پیشنیاز گذراندن دوره MBA و چندین سال سابقه مدیریتی را معادل یکدیگر می دانند.

فرصت های شغلی دیگر برای افراد دارای مدرک MBA در دسترس تر هستند.

اگر به طور کلی از شغل فعلی خود ناراضی هستید و امیدی به ارتقای وضعیت خود در شغل فعلی خود ندارید ممکن است به فکر پیدا کردن شغل جدید باشید. اما شاید در بسیاری از فرصت های شغلی به این عنوان برخورده باشید: داوطلبان دارای مدرک MBA در اولویت قرار دارند و یا حتی اینکه برای این شغل مدرک MBA ضروری است. اگر در چنین شرایطی قرار دارید برای گذراندن دوره MBA درنگ نکنید.

برای تصدی شغلی درخواست فرستاده اید ولی بخاطر رقبایی که مدرک MBA داشته اند مردود شده اید.

ممکن است بارها در آزمون های استخدامی شرکت کرده باشید و یا برای استخدام در شرکتی رزومه خود را فرستاده باشید اما در هیچکدام از این موارد برای استخدام موفق نشده باشید. یکی از دلایل این است که برای فرصت های شغلی با توجه به نرخ بیکاری بالای فعلی متقاضیان زیادی وجود دارند که دارای مدرک MBA هستند و این افراد از دیدگاه کارفرما ارجح هستند و در تصدی این فرصت های شغلی این افراد موفق تر هستند. حتی ممکن است در شرایط فرصت شغلی ذکر نشده باشد که مدرک MBA نیازمند است و یا داوطلبان دارای مدرک MBA در اولویت هستند اما در پیشفرض ذهنی کارفرما فردی که دوره MBA را گذرانده است نسیت به شخصی که فاقد این مهارت است در اولویت قرار دارد.

شما مدت زمان زیادی را در شغل فعلی خود گذرانده اید ولی هیچ پیشرفت چشم گیری نداشته اید.

اگر مدت زمانی طولانی در جایگاه شغلی قرار گرفته اید و هیچ ارتقایی نیافته اید وقت آن است که به فکر فرو روید! اگر مطمئن هستید که مسیری که در آن قرار دارید صحیح است پس لازم است تغییری ایجاد کنید تا شانس ارتقای شما را افزایش دهد.

یادگیری مهارت های مدیریتی در دوره هایی نظیر MBA و یادگیری سبک رهبری و اصول مدیریت مطابق با دانش روز مدیریت در دوره هایی نظیر DBA می تواند راهگشای شرایط فعلی شما باشد.

 

6 مزیت کاربردی رشته MBA

رشته MBA نشان‌دهنده تعهد به یادگیری مهارت‌هایی است که می‌تواند به موفقیت در جایگاه شغلی کمک کند. این رشته تحصیلی مزایای شخصی و حرفه‌ای متعددی را به‌دنبال خواهد داشت که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. افرادی که به‌دنبال پیشرفت در موقعیت‌های شغلی و حرفه‌ای هستند، مخاطبان اصلی این رشته جذاب و کارآمد خواهند بود.

1. افزایش دانش و مهارت

رشته MBA و دوره طلایی آموزشی آن فرصت مناسبی برای یادگیری مفاهیم ارزشمند است. باتوجه به گرایش‌های متنوع و عناوینی که در رشته MBA تدریس می‌شود، می‌توان اطلاعات جامع و مفیدی را در زمینه بازاریابی، مالی، منابع انسانی، مدیریت پروژه و… به‌دست آورد.

2. رشد حرفه‌ای

افرادی که در رشته MBA به تحصیل می‌پردازند، آینده فوق‌العاده‌ای را در زمینه شغل و حرفه خود پیش رو خواهند داشت. چنین افرادی پس از دوران فارغ‌التحصیلی از این رشته موقعیت‌های بالاتری را کسب می‌کنند و به مقامات بالاتر صعود خواهند کرد.

افزایش مهارت و توانمندی در زمینه‌های مختلفی که در دوره آموزشی MBA ارائه می‌شوند، رشد افراد را در پی خواهند داشت. کسب علم در حوزه مدیریت و حضور در فضای عملی و کارگاهی می‌تواند به رشد حرفه‌ای کمک شایانی کند.

3. توسعه شبکه ارتباطی

افرادی که در رشته MBA به تحصیل می‌پردازند، شانس بزرگ و طلایی را پیش رو خواهند داشت. ارتباط داشتن با اساتید این دوره‌ها، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته کمک بزرگی برای تمامی افراد محسوب می‌‌شود. به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات به‌روز دنیا و تبادل تجربیات با افرادی که در این رشته به تحصیل و کسب علم مشغول بوده‌اند، فرصتی بی‌نظیر برای کارآفرینانی است که تمایل دارند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند یا برای رشد بیشتر به موقعیت‌های بالاتری دست یافته‌اند. استفاده از تجربیات افراد متخصص در این زمینه می‌تواند به طرز چشمگیری به موفقیت حرفه‌ای افراد بیانجامد.

4. فرصت‌های شغلی بیشتر

افرادی که به‌دنبال فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری هستند، می‌توانند با تحصیل در رشته MBA به رویای خود رنگ حقیقت بزنند. تحصیل در رشته MBA به‌دلیل جامع بودن موضوعات تدریس شده امکانات و فرصت‌های نابی را برای افراد به‌وجود خواهد آورد. مباحثی که در این دوره جامع تدریس می‌شوند، شامل مدیریت مالی، افزایش مهارت تصمیم‌گیری، قدرت برنامه‌ریزی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه و… خواهند بود. تمامی افرادی که مباحث تخصصی تئوری و عملی رشته MBA را پشت سر می‌گذارند، گزینه‌های فوق‌العاده‌ای برای جایگاه‌های مدیریت در سازمان‌های کوچک و بزرگ محسوب می‌شوند.

5. افزایش قدرت تصمیم‌گیری

هدف از تدریس مطالب در رشته MBA به‌صورت عملی و کارگاهی این است که فارغ‌التحصیلان و دانشجویان در موقعیت‌های چالش‌برانگیز مدیریتی قرار بگیرند تا بتوانند قدرت تصمیم‌گیری خود را ارتقا دهند. مواجهه با چالش‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری پیچیده می‌تواند به اتخاذ استراتژی‌ها و تصمیمات اجرایی کمک کند و ارتقا اعتمادبه‌نفس را به‌دنبال داشته باشد. داشتن اعتمادبه‌نفس برای مدیران در زمان رویایی با مشکلات و چالش‌های پیچیده می‌تواند سازمان را از طوفانی هولناک نجات دهد و به ساحل امن موفقیت برساند.

6. افزایش درآمد

بدیهی است تمامی افرادی که به شغل یا حرفه‌ای اشتغال دارند، به‌دنبال افزایش درآمد در زندگی هستند. تحصیل در رشته MBA امکان افزایش درآمد را برای افراد به ارمغان خواهد آورد. یکی از دستاوردهای اصلی تحصیل در این رشته را می‌توان کسب و افزایش درآمد به‌دلیل ارتقا توانمندی افراد دانست.

بیشتر بخوانید:

از چه رشته‌ای می‌توان mba خواند؟

کلام آخر

MBA یا همان مدیریت کسب‌وکار برای افرادی که به‌دنبال پیشرفت حرفه‌ای، توسعه مهارت‌های مدیریتی، دستیابی به فرصت‌های شغلی بالاتر هستند، مناسل خواهد بود. برنامه‌هایی که در طول دوره آموزشی این رشته اجرا می‌شوند، افراد را به توسعه مهارت‌های تصمیم‌گیری، ارتباطات، رهبری، استراتژیک و… سوق می‌دهند و آن‌ها را برای ورود به سمت‌های مدیریتی و اجرایی در سازمان‌های مختلف آماده خواهند ساخت.

علاوه‌براین افرادی که تمایل دارند تا به خلاقیت و نوآوری در رشته خود دست بزنند یا به راه‌اندازی کسب‌وکار خود می‌اندیشند، می‌توانند رشته MBA برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی می‌توانند از اطلاعات و ایجاد شبکه‌های ارتباطی و حرفه‌ای با اساتید باتجربه و دیگر شرکت‌کنندگان بهره‌مند شوند. این رشته تحصیلی جذاب به ارتقا شغل افراد و افزایش درآمد آن‌ها کمک چشمگیری خواهد کرد. درنتیجه افرادی که این دو هدف را در سر می‌پرورانند، می‌توانند با انتخاب این رشته به موفقیت دست یابند.

 

مقالات مرتبط:

تفاوت دوره های مدیریتی mba و dba

کدام گرایش رشته MBA بهتر است؟

هزینه دوره MBA

بهترین گرایش mba

هم اکنون اقدام به ثبت نام نمایید

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

لینک‌های مفید

برچسب‌ها