تفاوت های MBA و DBA در ایران و جهان

تفاوت های MBA و DBA در ایران و جهان

مقدمه

به عقیده برخی از افراد دوره های MBA و DBA مشابه یکدیگر هستند، حتی بعضی از سازمان ها این دو مدرک را دارای ارزش یکسان و معادل یکدیگر می دانند و برای استخدام افراد تفاوتی بین این دو مدرک قائل نمی شوند. اما بین این دو دوره تفاوت های اساسی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. همچنین در انتهای این مطلب نیز اهداف  دوره DBA و انگیزه های دانش پذیران برای شرکت در این دوره بررسی می شوند.

تفاوت MBA و DBA از نظر محتوا

دوره MBA یک مدرک مدیریت عمومی است که رویکرد آن کاملا کاربردی است. در واقع می توان گفت این دوره برای تقویت مهارت های مدیریتی در مواجهه با مسایل مدیریتی است. تمرکز محتویات دوره بر روی جنبه های کاربردی مدیریت است که منبع اصلی آن نیز مطالعه های موردی است. در دوره MBA هدف پژوهش و تحقیق و تولید محتوای علمی نیست بلکه همانطور که بیان شد کاربرد علم مدیریت در بازار کار است.

اما در مقابل دوره DBA یک برنامه تحقیقاتی و پژوهشی است که در آن دانش پذیر علم روز مدیریت را از ژورنال های معتبر دریافت می کند و در واقع هدف حل مشکلات مدیریتی و کاربرد مدیریت نیست بلکه هدف دانش پذیر این است که به پژوهشگری تبدیل شود که بتواند مقاله های مدیریتی در مورد علم مدیریت تالیف نماید. در این دوره تئوری های مدیریتی پنهان در  آموزه های دوره MBA که در دوره MBA به آنها توجهی نمی شود آموزش داده می شود. بعد از این دوره دانش پذیر می تواند بعنوان یک پژوهشگر در زمینه مدیریت تولید دانش کند.

مثال

به عنوان یک دانشجوی MBA  هدف یک مدیر فروش سودآوری است که به طور عمومی و در قالب خواندن مطالعه های موردی به این مهارت می رسد. به عنوان مثال مطالعه موردی مدیر فروشی را مطالعه می کند که با مشکلات جدی در زمینه فروش مواجه بوده است و سودآوری کمی داشته است و با ارایه راهکار هایی توانسته است مشکل را حل کند.

اما در مقابل یک دانشجوی دوره DBA در مواجه با مسئله مدیر فروش تلاش می کند تا دریابد فروش بیشتر از چه راه هایی بدست می آید، برای این کار دانش پذیر اقدام به ایجاد مطالعه موردی می کند. به عنوان مثال مدلی را ارایه دهد که در آن شرایطی بررسی می شود که حساسیت فروش به میزان  نوسانات تقاضا در آن سنجیده می شود. پس از بررسی این مدل برای چندین مدیر فروش حال فرد می تواند مقاله ای در مورد نتایج این مدل ارایه دهد. در واقع او مطالعه موردی ساخته است که می تواند مورد استفاده شرکت های دیگر باشد.

گروه های هدف

  • دانشجویان MBA

دانشجویان این دوره به طور عمده سعی دارند با گذراندن این دوره جایگاه شغلی خود را در بیزنسی که در آن مشغول هستند بهبود بخشند. دلایل اصلی که می توان برای این دوره برشمرد: افزایش فرصت های شغلی، بدست آوردن دانش و مهارت مدیریتی، بدست آوردن مهارت برای ایجاد بیزنس شخصی. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که دانشجویان MBA معمولا نسبت به دانشجویان DBA جوان تر بوده و تجربه کمتری دارند.

  • دانشجویان DBA

اما در مقابل مدیرانی هستند که با گذراندن دوره DBA سعی دارند تا تسلط کامل بر علم مدیریتی پیدا کنند و با دانشی که بدست می آورند به یک پژوهشگر و محقق مبدل شوند.واجد شرایط شدن برای رهبری سازمان (Leadership) نیز از جمله اهداف این دوره است. غالبا دانشجویان این دوره، دوره MBA را گذرانده اند و و افراد موفقی در بیزنس خود هستند که سعی دارند با گذراندن دوره پلی بین بیزنس و فضای آکادمیک ایجاد کنند.