چابک باشید تا از بحران کرونا عبور کنید

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

بحران‌ها بهترین محرک نوآوری برای بشر هستند. در جنگ جهانی دوم سربازان امریکایی قطعات یدکی هواپیما و جیپ‌های جنگی را در خانه می‌ساختند. در ماموریت آپولو ۱۳ کارمندان ناسا با راه‌حل‌هایی فوق‌العاده کمک کردند تا فضانوردان به سلامت به زمین بازگردند. پاندمی اخیر هم نوآوری‌های جدیدی را تحریک کرده است. شرکت دایسون در عرض ۱۰ روز دستگاه ونتیلاتور طراحی و تولید کرد. علی بابا توانست یک فروشگاه بدون کارمند با رعایت تمامی موازین بهداشتی برای فروش کالاهای ضروری بسازد.

البته هیچکدام از این نوآوری‌ها ما را سوپرایز نکرده‌اند. مطالعات نشان داده داده که هر زمانی شرکت‌ها بروکراسی را رها کنند و با کمک روش‌های چابک پروژه‌ها را مدیریت کنند نوآوری‌های خارق‌العاده‌ای ایجاد می‌شوند.

امروز بسیاری از شرکت‌ها اذعان می‌کنند که نوآوری‌هایی که در شرکت‌هایشان به واسطه کرونا به وجود آمده است نه از قبل برنامه‌ریزی شده بودند، نه مدیر ارشدی آن را هدایت کرده و نه مراحل معمول سازمان برای توسعه محصول را طی کرده‌اند. در واقع محصولات جدیدی که در دوران کرونا ساخته شده‌اند حاصل شناسایی یک نیاز توسط یک گروه در شرکت، شکستن بروکراسی‌ها، نظارت خود کارمندان بر خودشان و در نهایت تولید محصول جدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بوده است.

یک نشانه دیگر از چابک شدن شرکت‌ها: مطالعات اخیر نشان می‌دهد که متابولیسم فعالیت شرکت‌ها به شدت افزایش یافته است. اگر تا قبل از این در یک شرکت هر ماه یک جلسه تشکیل و در آن ۵ تصمیم مهم گرفته می‌شد، امروز هر روز این جلسات تشکیل می‌شوند و هر روز حداقل ۵ تصمیم مهم در سازمان گرفته می‌شود.

هشدار مهم

در این شرایط بحرانی نوآوری و سیستم مدیریت چابک در بسیاری از شرکت‌ها اوج گرفته است. اما این شرایط کاملا موقتی بوده و پس از پایان پاندمی به احتمال زیاد بسیاری از شرکت‌ها روش مدیریت چابک را فراموش خواهند کرد.

اما اگر بخواهیم مدیریت چابک در سازمان را ادامه بدهیم باید چکار کنیم؟

با کمک متدهای چابک مدیریت چابک را در سازمان نهادینه کنید

تقریبا برای همه ثابت شده که متدهای چابک بسیار بهتر از متدهای سنتی مدیریتی جواب می‌دهند. بنابراین برای اینکه در دوران پسا کرونا هم سازمانی چابک داشته باشید بهترین راه‌حل ساختن تیم‌های چابک در سازمان است. سعی کنید اصول مدیریت چابک را در شرکت به همه آموزش بدهید. از کپی برداری از مدل‌های شرکت‌های دیگر دوری کنید. سعی کنید با درگیر کردن کارمندان‌تان متدی بومی و چابک برای شرکت خودتان طراحی و اجرا کنید.

سرعت نوآوری در سازمان را افزایش دهید

متدهای مدیریت چابک همیشه به دنبال کاهش زمان نوآوری و تولید محصول جدید است. یکی از شاخص‌های خوب برای اینکه سرعت خودتان را بسنجید اندازه‌گیری مدت زمانی است که پس از شناسایی یک نیاز در سازمان به آن پاسخ می‌دهید.

سرعت نوآوری در تیم‌های چابک به دو عامل بستگی دارد. مدت زمانی که تیم برای تولید محصول یا سرویس جدید صرف می‌کند و مدت زمان انتظار. منظور از مدت زمان انتظار تمامی ساعاتی است که تیم مجبور است به دلیل بروکراسی‌های سازمانی منتظر باشد و کارش را متوقف کند. تاییدهای مدیران بالادستی، انطباق با تقویم برنامه استراتژیک سازمان، تشریفات اداری و… از جمله این زمان‌های انتظار است. جالب است بدانید که به طور متوسط تیم‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد کل زمان تولید یک محصول را به کار کردن روی آن صرف می‌کنند. مابقی زمان به انتظار کشیدن صرف می‌شود!

یکی از روش‌های کاهش زمان انتظار تقسیم کردن پروژه به قسمت‌های کوچک است. اگر پروژه شما قرار است در ۵ سال انجام شود سعی کنید آن را به بخش‌های کوچک چند ماهه تقسیم کنید. در این بخش‌های کوچک سیستم‌های فیدبک سریع طراحی کنید تا کمترین زمان صرف دوباره‌کاری و اصلاحات بی‌مورد شود.

در مورد تعادل بین نوآوری و عملیات استاندارد بیشتر فکر کنید

یک شرکت هم نیاز به تغییر دارد و هم نیاز به ثبات. اگر کسب و کاری تمام تمرکزش را روی تغییر و نوآوری بگذارد ریسک بالار فته، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کنند و احتمالا کیفیت محصولات و خدمات کم می‌شود. از طرف دیگر اگر تمامی تمرکز روی ثبات و عملیات استاندارد شرکت باشد، سازمان راکد شده و نمی‌تواند خودش را با تغییرات بازار وقف دهد. کسب و کارها بایستی تعادل صحیحی بین نواوری و فعالیت‌های استاندارد پیدا کنند تا در عین حفظ کیفیت، محصولات و خدمات جدید نیز به بازار معرفی شوند.

پاندمی اخیر را شاید کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند. حتی بدبین‌ترین مدیران هم بحرانی به این بزرگی را متصور نبودند. اما آیا ما قبل از کرونا بحران نداشتیم؟ حملات تروریسیتی، رکود اقتصادی، بخران‌های زیست محیطی و… همگی جزئی از کسب و کار و بازار بوده است. دنیای پساکرونا دنیای  خیلی متفاوتی نیست. بحران‌ها همیشه در بازار وجود دارند و این شرکت‌ها هستند که می‌توانند با تغییر روش مدیریت خود و استفاده از متدهای چابک واکنش بهتری نسبت به این بحران‌ها از خود نشان دهند.

منبع: HBR.org

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *