چرا MBA بخوانیم؟

چرا mba بخوانیم
آنچه در این مقاله می‌خوانید

ازآنجایی‌که محیط‌های کاری تفاوت چشمگیری با فضای آموزشی در دانشگاه دارند مدیران و کارآفرینان به دلیل فرصت‌های کم و نداشتن زمان کافی علاقه‌ای به کسب مهارت در فضای علمی دانشگاه ندارند و ترجیح می‌دهند اگر قرار به ارتقاء سطح دانش باشد، به‌صورت کاربردی و عملی در محیط کارگاهی و با تجربه‌های ملموس در بازار کار همراه باشد. تا بعد از اتمام تحصیل بتوانند از اندوخته‌های علمی‌شان در محیط سازمانی استفاده کنند. دوره های MBA برای این دسته از افراد فرصت بهره‌مندی از آموزش‌های کاربردی در فضای بیزینسی را مهیا می‌کند تا علاقه‌مندان و مدیرانی که درصدد ارتقاء سطح دانش خود برآمدند، بتوانند بعد از گذراندن این دوره‌ها از هرچه که در طول دوره آموزش دیده‌اند در گسترش بازدهی کسب‌وکارشان استفاده کنند. در واقع این دوره‌ها نحوه بکارگیری علوم مدیریتی را در سطح اجرایی به این افراد آموزش می‌دهند. بعد از این دوره، این افراد قادر خواهند بود تخصص مدیریتی فراگرفته خود را در محیط سازمانی بکار گیرند و با استفاده از تکنیک‌هایی که آموخته‌اند در راستای افزایش کسب درآمد به‌روز شوند.

 

MBA چیست؟

دوره MBA یا همان مدیریت ارشد کسب‌وکار، یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌های آموزشی در دنیا محسوب می‌شود. این دوره به‌جهت آمیختگی علم و عمل از پرکاربردترین دوره‌ها در میان صاحبین کسب‌وکار و دوستداران رشته‌های مدیریتی و تجاری است. رشته‌ ی MBA در واقع یک رشته مدیریت کسب‌وکار با گرایش های متنوع است و افراد با تحصیل در این رشته با علوم مدیریتی و کسب مهارت ایجاد و ارتقاء کسب‌وکارها آشنا میشوند و تمام تکنیک‌های مدیریتی را به‌صورت مهارتی می‌آموزند. تا بتوانند از آن در محیط‌های کسب‌وکار استفاده کنند. در این دوره‌ها آموزش به‌صورت صرفاً علمی نمی‌باشد و دانشجو همراه با علوم مدیریت با استراتژی‌های مدیریتی به‌صورت کاربردی هم آشنا خواهد شد.

تحصیلات رشته‌ی MBA موقعیت‌های بسیاری برای ورود به کسب‌وکار ایجاد می‌کند. تحصیل در این رشته راهی از علم تا عمل برای برای دانشجویان ایجاد می‌کند تا آموخته‌هایشان را از محیط دانشگاه خارج کرده و وارد محیط‌های سازمانی کنند. دراین‌ صورت است که می‌توانند توانایی خود را در بخش ارتقاء سطح مدیریتی در مواقع بروز بحران‌، در سازمان‌های اقتصادی به معرض نمایش گذارند. دوره MBA به دانشجویان می‌آموزد چطور با استفاده از تکنیک‌های کاربردی کسب‌وکارشان را توسعه دهند و بتوانند با تحلیل عملکردِ کسب‌وکارهای برند، شناسایی و استفاده از علوم مدیریتی روز دنیا در زمینه توسعه کسب‌وکارهای سازمانی، چالش‌های پیش روی سازمان را پیش‌بینی کنند. و راه‌حل‌های کاربردی برای رشد سازمان در زمان‌های بحرانی ارائه دهند. دانشجو با گذراندن این دوره‌ها و کسب مهارت‌های کاربردی در زمینه مدیریتی، راه رسیدن به موقعیت‌های شغلی مطلوب خود را تسهیل می‌کند.

 

ثبت نام در دوره های mba دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران:

دوره MBA یکساله دانشگاه تهران

دوره MBA گرایش استراتژی

دوره MBA گرایش بازاریابی

 

10 دلیل منطقی برای گذراندن دوره MBA

  1. دوره MBA برای توسعه کسب و کار ضروری هستند.
  2. دوره MBA به ایجاد کسب و کار جدید و کار آفرینی کمک می کنند.
  3. دوره MBA به ارتقای شغلی در سازمان و یا شرکت کمک می کند.
  4. دوره MBA با توجه به مطالعه های موردی (کیس استادی) دانش پذیر را با فضای کسب و کار کشور آشنا می کنند.
  5. دوره MBA دانش پذیر را با روش های درآمد زایی آشنا می کند.
  6. دوره MBA به تصمیم گیری اثر بخش مدیران با توجه به پیچیدگی های امور داخل سازمان ها کمک می کند.
  7. دوره MBA به دانش پذیر در هر تخصص و دانشی امکان می دهد تا ذهن خود را متوجه خلاء ها، نيازها, شکاف ها و کمبودهای بازار کند و بر اساس تکنيک ها و تاکتيک هايی که بازار و کسب و کار می طلبد بهترين راه برای توسعه کسب و کار خود را پيدا کند و سهم خود را در بازار افزايش دهد.
  8. دوره MBA تا حدی به دانش پذیر می آموزد که در ايجاد يا توسعه يک کسب و کار چگونه اولين باشد اما تا حد بسيار زيادی به دانش پذیر ياد می دهد چگونه در کسب و کار خود و در بازار رقابتی بهترين باشد.
  9. دوره MBA یک نظام مدیریتی با توجه به مقتضیات و نیاز های روز کشور بر مبنای دانش مدیریت ارایه می دهد.
  10. دوره MBA به رشد مهارت هایی که یک مدیر باید در سازمان خود باشد کمک می کند.

 

مزیت تحصیل در رشته MBA

این روزها اغلب فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف با معضل بیکاری روبه‌رو هستند. این‌موضوع در بین فارغ‌التحصیلان مهندسی هم دیده می‌شود. این نگرانی در افراد، باعث از دست دادن انگیزه‌های فردی برای ارتقاء سطح کیفی تحصیلی در آن‌ها شده است. زیرا نگرانی برای آینده شغلی مسئله کم‌اهمیتی نیست.

انگیزه هر فرد برای داشتن موقعیت‌های شغلی مناسب و درآمدهای کافی است که او را برای سال‌ها مشغولیت با مطالعه و تحصیل ترغیب و تشویق می‌کند. پس اگر پای نگرانی آینده شغلی وسط باشد انگیزه‌ها از بین خواهد رفت. از طرفی افزایش ورودی دانشگاه‌ها در رشته مهندسی، باعث رشد صعودی  تعداد مهندسین شده‌است. ضعف‌های اقتصادی جامعه هم مزیدبرعلت شده تا بی‌انگیزگی بین افراد رشد کند. دوره MBA گزینه مناسبی برای بازگشت امید و انگیزه به این افراد خواهد بود. چراکه سرفصل‌های متنوع و مطابق با علمِ روزِ آموزش‌های کاربردی برای کسب مهارت‌های مدیریتی و ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری در حوزه‌های بیزینسی بخشی از مزیت‌های تحصیل در این رشته‌است.

مزیت تحصیل در رشته mba؟

 اهمیت سوابق کاری در رشته MBA

از شرایط عمومی تحصیل در این رشته سابقه کاری مدیریتی می‌باشد. هرچند که داشتن سابقه کاری از ملزومات ورود به این رشته نیست، اما داشتن سابقه کاری مرتبط با مدیریت در افزایش یادگیری مطالب آموزشی دانشجویان بسیار مؤثر است. زیرا آن‌ها تجربه‌ی بودن در سازمان‌ها را داشته و با چالش‌های مدیریتی محیط‌های کسب‌وکار آشنا هستند و آموزه‌های مهارتی را بهتر درک خواهند کرد. دانشجو بعد از تحصیل در این رشته می‌تواند گرایش تخصصی خود را در مقاطع بالاتر انتخاب کند و با توجه به علاقه‌اش در حوزه‌ای که به شغل خود مرتبط است یا بیشتر به آن علاقه‌مند است به ادامه تحصیل بپردازند. دانشجویان در دوره MBA سرفصل‌های مدیریت بازاریابی، مالی، منابع انسانی، استراتژیک، بازرگانی و فنون مذاکره و… را به‌صورت مهارتی می‌آموزند. تا در آینده در محیط‌های تجاری از آن استفاده کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته اغلب در فرصت‌های شغلی پیش روی خود در کشورمان مشغول به کار می‌شوند اما هستند کسانی که علاقه به مهاجرت و ادامه تحصیل برون مرزی دارند. این افراد با داشتن مدرک MBA می‌توانند به‌سهولت برای تحصیل و مهاجرت اقدام به اپلای کنند.

همچنین بخوانید : بهترین گرایش mba برای مهاجرت

MBA مناسب چه افرادی است؟

دوره MBA مناسب افرادی است که از موقعیت شغلی خود نارضایتی دارند و چشم‌اندازی از رشد و توسعه در افق دیدشان ندارند. این افراد با گذراندن دوره‌های MBA با فرصت‌های شغلی بسیار متنوعی روبرو می‌شوند. گاهی داشتن مدرک MBA تنها راه صعود افراد به درجه عالی‌تری در محل کارشان خواهد بود.گاهی احساس می‌کنند فقط افراد دارای مدرک MBA توانسته‌اند شغل بهتری پیدا کنند. گاهی درخواستی برای ارتقاء سِمَت مدیریتی خود داده‌اند و در رقابت بین افراد دارای مدرک MBA مغلوب شده‌اند. گاهی احساس می‌کنند پیشرفتی در موقعیت شغلی خود ندارند. دوره مدیریت ارشد کسب و کار دقیقا مناسب این افراد است. پس بهتر است بدون تعلل اقدام به تحصیل در این دوره ها کنند و با گذراندن MBA و کسب مهارت مدیریتی تغییر را در خود ایجاد کنند. در واقع فارغ‌التحصیلان با ارتقاء سطح علمی خود، سطح شغلی شان را نیز ارتقا می‌دهند، و با ارتقاء سطح شغلی، سطح درآمد و میزان رضایتمندی شغلی در افراد بالا خواهد رفت.

یکی از راه حل های موجود بدست آوردن مهارت های مدیریتی، بازاریابی،همچنین  مهارت های تصمیم گیری استراتژیک از طریق گذراندن دوره MBA است. مواردی که در ادامه ذکر شده اند را بررسی نمایید، اگر این موارد با شرایط شما صادق است وقت آن است که مهارت های مدیریتی MBA را فراگرفته و جایگاه فعلی خود را ارتقا دهید.

  1. اگر احساس می کنید در جایگاه فعلی خود فرصت هیچ گونه ارتقا و رشدی ندارید.

اگر هر روز کار تکراری انجام می دهید و در شغل خود پویایی ندارید و تصور می کنید که امکان رشد و پیشرفت با توجه به این شرایط در شغل شما وجود ندارد، و یا مشاهده می کنید که برای تصّدی شغلی مدیریتی به 10 سال تجربه مدیریتی و یا مهارت هایی که از طریق گذراندن دوره MBA بدست می آورید نیاز دارید و به هر حال در هر جایگاهی که قرار دارید از شرایط فعلی شغلی خود رضایت ندارید، برای ارتقا در جایگاه خود MBA گزینه مناسبی است.

  1. تنها راه ارتقا در سازمان شما مدرک MBA است.

یکی از آلترناتیوها و یا جایگزین های تجربه کاری مدیریتی در رده های بالای مدیریتی در اکثر سازمان ها مدرک MBA است. بدلیل آنکه مهارت هایی که در این دوره فرد با توجه به مطالعه های موردی و محتوای مهارتی دوره MBA فرا می گیرد معادل با چندین سال تجربه مدیریتی است. در اکثر موسساتی که دوره های MBA و DBA  را ارایه می دهند برای گذراندن دوره هایی نظیر DBA پیشنیاز هایی نظیر دوره MBA و یا چندین سال سابقه مدیریتی وجود دارد. در واقع پیشنیاز گذراندن دوره MBA و چندین سال سابقه مدیریتی را معادل یکدیگر می دانند.

  1. فرصت های شغلی دیگر برای افراد دارای مدرک MBA در دسترس تر هستند.

اگر به طور کلی از شغل فعلی خود ناراضی هستید و امیدی به ارتقای وضعیت خود در شغل فعلی خود ندارید ممکن است به فکر پیدا کردن شغل جدید باشید. اما شاید در بسیاری از فرصت های شغلی به این عنوان برخورده باشید: داوطلبان دارای مدرک MBA در اولویت قرار دارند و یا حتی اینکه برای این شغل مدرک MBA ضروری است. اگر در چنین شرایطی قرار دارید برای گذراندن دوره MBA درنگ نکنید.

  1. برای تصدی شغلی درخواست فرستاده اید ولی بخاطر رقبایی که مدرک MBA داشته اند مردود شده اید.

ممکن است بارها در آزمون های استخدامی شرکت کرده باشید و یا برای استخدام در شرکتی رزومه خود را فرستاده باشید اما در هیچکدام از این موارد برای استخدام موفق نشده باشید. یکی از دلایل این است که برای فرصت های شغلی با توجه به نرخ بیکاری بالای فعلی متقاضیان زیادی وجود دارند که دارای مدرک MBA هستند و این افراد از دیدگاه کارفرما ارجح هستند و در تصدی این فرصت های شغلی این افراد موفق تر هستند. حتی ممکن است در شرایط فرصت شغلی ذکر نشده باشد که مدرک MBA نیازمند است و یا داوطلبان دارای مدرک MBA در اولویت هستند اما در پیشفرض ذهنی کارفرما فردی که دوره MBA را گذرانده است نسیت به شخصی که فاقد این مهارت است در اولویت قرار دارد.

  1. شما مدت زمان زیادی را در شغل فعلی خود گذرانده اید ولی هیچ پیشرفت چشم گیری نداشته اید.

اگر مدت زمانی طولانی در جایگاه شغلی قرار گرفته اید و هیچ ارتقایی نیافته اید وقت آن است که به فکر فرو روید! اگر مطمئن هستید که مسیری که در آن قرار دارید صحیح است پس لازم است تغییری ایجاد کنید تا شانس ارتقای شما را افزایش دهد. یادگیری مهارت های مدیریتی در دوره هایی نظیر MBA و یادگیری سبک رهبری و اصول مدیریت مطابق با دانش روز مدیریت در دوره هایی نظیر DBA می تواند راهگشای شرایط فعلی شما باشد.

برگزاری دوره MBA

دوره MBA به‌جز دانشگاه در آموزشگاه‌های آزاد نیز برگزار می‌شود. این دوره‌ها یک‌ساله بوده و به‌صورت حضوری و غیرحضوری دایر می‌شود. در این دوره ها دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی، موفق به دریافت گواهینامه می‌شوند. این گواهینامه قابلیت استعلام از وزارت علوم و تأییدیه وزارت علوم و تحقیقات فناوری را داراست. اما این مدرک معادل دانشگاهی ندارد. در آموزشگاه‌های علمی دوره‌های MBA در دو گرایش بازاریابی و استراتژی برگزار می‌شود که علاوه‌بر دروس تخصصی و علمی دروس کارگاهی هم از سرفصل‌های ارائه‌شده به دانشجویان می‌باشد. بعد از فارغ‌التحصیلی در این رشته، مذاکرانی موفق، بازاریابانی پرمنفعت، تحلیلگرانی هوشمند، برنامه‌ریزانی دقیق و مدیرانی کاردان وارد جامعه کاری خواهند شد. افراد بعد از این دوره مهارت‌های کسب‌شده شان را در زمینه راهبرد اهداف کسب‌وکارشان به کار می‌بندند تا سازمان‌های تجاریِ تحت مدیریتی‌شان را به سوددهی کلان برسانند.

در اصل دانشجویان MBA می‌خواهند تا توانایی‌های تخصصی خود را در حوزه مهارت های اجرایی ارتقا دهند. این دوره آموزش مهارتی را کاربردی و پیشرفته‌تر به دانشجو می‌آموزد تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی به سهولت جذب بازار کار شود و آموزه‌هایش را در محیط‌های سازمانی به کار گیرد. درواقع MBA راه پیشرفت در محیط‌های کاری و بیزینسی را در علاقه‌مندان هموار می‌کند.

هم اکنون اقدام به ثبت نام نمایید

guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi Babaei
Mahdi Babaei

به جرئت میتونم بگم که دوره MBA در کنار نوع نگرش،عزم و اراده،هدف و آرمان های شما؛میتونه شما رو به سطوح فوق‌العاده ای در زندگی و کسب و کار برسونه

آخرین مقالات

لینک‌های مفید

برچسب‌ها