چه زمانی DBA بخوانیم؟

چه زمانی dbaبخوانیم
آنچه در این مقاله می‌خوانید

چه زمانی DBA بخوانیم؟

DBA یا همان Doctorate of Business Administration را امروزه تقریبا همه مدیران و صاحبان کسب و کار می­ شناسند. دوره هایی که با رویکردی پژوهشی و در عین حال کاربردی به علم مدیریت می پردازد. مخاطبان این دوره معمولا مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار می باشند که قصد دارند علاوه بر افزایش عمق معلومات مدیریتی خود، سازمان خود را حرفه ای تر مدیریت کنند.بسیاری از مدیران به دلیل درگیری ها و مشغله های فراوان نمی توانند حتی به شرکت در این دوره ها فکر کنند و یا به دلایلی احساس میکنند هنوز آمادگی حضور در این دوره ها را ندارند. شاید سوال اصلی بسیار از مدیران این باشد که چه زمانی بهترین موقع برای تحصیل دوره DBA است؟

دوره های DBA با این پیش فرض برگزار می شوند که مخاطبان آن علاوه بر سابقه مدیریتی، از دانش مدیریتی اطلاعات خوبی دارند. در حقیقت بدون داشتن مطالعه کافی در مورد اصول بازاریابی، برنامه ریزی استراتژیک و یا مدیریت منابع انسانی، شرکت در دوره های DBA تلف کردن وقت و انرژی است. شما با وجود سابقه مدیریت در بهترین سازمانهای کشور هم نمی توانید بدون اطلاع از مدل مایکل پورتر یا تئوری منبع محور، برنامه ریزی استراتژیک آینده پژوهانه را بیاموزید.

همان طور که دروس دوره MBA پیش نیاز بی چون و چرای دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار میباشد، شرط سابقه مدیریت برای بهره مندی هرچه بیشتر از مزایای این دوره بسیار حائز اهمیت است. ورود به دوره DBA بدون داشتن دید از دنیای کسب و کار و اطلاع صرف از تئوری های مدیریتی، مانند کسی است که بدون حتی یک دقیقه تمرین عملی و صرفا با کمک کتب آموزشی، رانندگی را آموخته باشد.

آموزه های علم مدیریت همگی ثمره سالها تجربه موفقیتها و شکستهای کمپانی های برزگ در دنیاست که توسط اندیشمندان این حوزه، به صورت مدلهای علمی درآمده است. ولی اتکای صرف به این تئوری ها و نداشتن تجربه عملی قاعدتا رویکرد مناسبی برای تحصیل در دوره های DBA نمیباشد.

تحصیل علم و دانش همواره سودمند و مفید است، به شرط اینکه پیشنیازهای هر علمی را قبل از مطالعه آن گذرانده باشیم. تحصیل در دوره های DBA نیز از این امر مستثنا نمیباشد. تجربه کاری در کنار آشنایی با اصول علم مدیریت هر دو پیشنیازهای ضروری برای کاربردی نمودن هر چه بیشتر دوره های دکترای مدیریت کسب و کار میباشد.

هم اکنون اقدام به ثبت نام نمایید

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

لینک‌های مفید

برچسب‌ها