مخاطبان دوره MBA بازاریابی و فروش
- کارشناسان فروش
- کارشناسان بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ
- مشاوران بازاریابی
- مشاوران برند
- علاقمندان به ورود به بازار کار مارکتینگ
بعد از گذراندن این دوره چه موقعیتهای شغلی در انتظار ماست؟
گذراندن دوره MBA با گرایش بازاریابی میتواند به شما یک مزیت رقابتی بزرگ در بازار کار بدهد. شما با کمک مدرک MBA بازاریابی میتوانید در بخش بازاریابی، فروش، تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ شرکتها مشغول فعالیت شوید. اگر قبل از ورود به این دوره تجربه کاری مشابه دارید میتوانید به فکر سمتهای ارشد مدیریت بازاریابی باشید و اگر سابقه کار مرتبط نداشتید میتوانید با ۳-۵ سال کار به سمتهای ارشد در سازمان دست پیدا کنید.
– مدیریت بازاریابی و فروش
– مدیریت برندسازی
– مدیریت ارتباط با مشتری
– مدیریت توسعه محصول/ خدمت
– مشاوره بازاریابی
شرایط شرکت در دوره چیست؟
برای شرکت در این دوره شما باید مدرک کارشناسی داشته باشید. در صورتیکه مدرک کارشناسی ندارید باید وارد فرایند مصاحبه بشوید تا سوابق کاری و مدیریتی شما بررسی شوند.
هزینه دوره MBA بازاریابی چقدر است؟
برای اطلاع از هزینه دوره MBA و نحوه پرداخت آن اینجا را کلیک کنید.
در گرایش بازاریابی چه می آموزید؟
– اصول بازاریابی
– تدوین استراتژی های بازاریابی
– اصول برندینگ و وفادارسازی مشتریان
– نگارش برنامه بازاریابی
سرفصل ها و دروس دوره MBA گرایش بازاریابی و فروش
دروس عمومی
نام درس | مدت (ساعت) |
---|---|
+ مبانی سازمان و مدیریت | ۱۸ |
+ اصول بازاریابی | ۲۰ |
+ اقتصاد برای مدیران | ۲۴ |
+ مدیریت منابع انسانی | ۲۴ |
+ حسابداری برای مدیران | ۲۴ |
+ مدیریت مالی و بودجه ریزی بنگاه ها | ۲۴ |
+ اصول و فنون مذاکره | ۲۴ |
+ مدیریت فروش | ۲۴ |
+ مدیریت پروژه مقدماتی | ۲۴ |
+ برنامه ریزی استراتژیک | ۲۴ |
دروس تخصصی گرایش بازاریابی
نام درس | مدت (ساعت) |
---|---|
+ استراتژی های بازاریابی | ۲۴ |
+ تحلیل رفتار مصرفکننده | ۲۴ |
+ دیجیتال مارکتینگ | ۲۴ |
+ برندسازی شخصی | ۲۴ |
داستان بازاریابی: پپسی چگونه جایگاه خود را در بازار نوشابه مستحکم کرد؟
شاید به جرات بتوان گفت که دوره MBA بازاریابی یکی از پرمخاطبترین گرایشهای دورههای MBA است. این دوره شما را با مفاهیم بازاریابی، جذب مشتری، مطالعه بازار، مدیریت برند و مدیریت فروش آشنا میکند. دوره MBA بازاریابی دانشگاه تهران هم با هدف آموزش مفاهیم جذاب مارکتینگ با کمک برترین اساتید کشور طراحی شده است.
بهتر است یک داستان مدیریتی جذاب از پپسی و کوکاکولا را با هم بررسی کنیم تا به اهمیت مهارتهای بازاریابی را بیشتر درک کنیم.
زمانیکه پپسی وارد بازار نوشابه شد، کوکاکولا رهبر بلامنازع این بازار بود و پپسی برای رقابت با کوکاکولا کار بسیار سختی را پیش رو داشت. در سالهای نخست به دلیل سهم بازار بالای کوکاکولا، پپسی سعی کرد با اسپانسر شدن در تیمهای محبوب ورزشی مانند تیم هاکی بوفالو بیسونز برند خود در بازار معرفی کند. پپسی همچنین روی بازارهای کوچک مانند سیاه پوستان امریکایی، که رقیبش به آنها توجهی نداشت تمرکز کرد. حرکت بعدی پپسی برای ضربه زدن به کوکاکولا راه اندازی کمپین Pepsi Challenge بود. در این کمپین تبلیغاتی که در فروشگاهها، مراکز تجاری و مکانهای عمومی پر جمعیت برگزار شد، مردم دو لیوان بدون نام نوشابه را تست و نوشابهای را که طعم بهتری داشت انتخاب میکردند. در نهایت نتایج تست به نفع پپسی بود و بیشتر مردم طعم پپسی را پسندیدند. رقابت این دو شرکت پس از این کمپین تبلیغاتی بیش از پیش داغتر شد و کوکاکولا در پاسخ به این حرکت رقیب خود تصمیم گرفت تا فرمول سنتی خود را تغییر دهد و نوشابهای با طعم جدید وارد بازار کند (البته این کار در نهایت به ضرر کوکاکولا تمام شد).
فعالیتهای موفق پپسی در زمینه بازاریابی ادامه پیدا کرد و در سال ۲۰۰۲ استراتژی Pepsi Stuff را که بعدها به عنوان یکی از موفقترین استراتژیهای بازاریابی شناخته شد، اجرا کرد. در این برنامه بازایابی مشتریان میتوانستند با استفاده از امتیازهایی که از طریق خرید پپسی بدست می آورند (Pepsi Points) تی شرت، کلاه یا ژاکت چرمی خریداری کنند. پپسی همچنین طی سالهای اخیر با معرفی محصولات جدید مانند پپسی نکست، دایت و مکس به نیاز بازار به نوشیدنیهای کم کالری پاسخ داد.
سلطه کوکاکولا بر صنعت نوشابه به قدری وسیع بود که شاید کمتر کسی پیش بینی می کرد که پپسی توان رقابت با این شرکت را داشته باشد. استراتژی های صحیح پپسی در بازاریابی، شناخت نیازهای مشتری و نقاط ضعف رقیب خود و استفاده از آنها باعث شد تا در نهایت سهم بازار این دو شرکت بسیار نزدیک به هم شده و بازار نوشابه جهان شاهد رقابت دو طرفه این دو غول صنعت نوشابه باشند.