تأثیر موسیقی بر رفتار خریداران

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
تأثیر موسیقی پس زمینه بر رفتار خریداران

چند روز پیش که در حال خرید در یک فروشگاه بودم، موسیقی در حال پخش واقعا برایم آزاردهنده بود و می‌خواستم هرچه زودتر آنجا را ترک کنم که متوجه شدم دوست همراهم نیز همین حس را دارد. پس فکر کردم احتمالا ارتباطی بین بازاریابی و خرید و نوع موسیقی پخش شده وجود دارد. بعد از بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم فرضیه ای که در ذهنم شکل گرفته بود درست بوده و طبق مطالعات صورت گرفته، ارتباط مستقیمی بین موسیقی پخش شده در فروشگاه و رفتار خرید مشتریان وجود دارد.

در ادامه خلاصه مطلبی که در سایت cloudcovermusic.com در این رابطه نوشته شده می‌خوانید:

در سالهای اخیر تحقیقات روانشناسی به طور فزاینده‌ای تمرکز خود را روی تأثیر موسیقی بر حالات عاطفی و احساسات افراد قرار داده‌اند. موسیقی در طی سالیان دراز بخشی از جوامع بشری بوده است، اما به لطف پیشرفت تحقیقات علمی و اسکن مغزی، ما قادر به مشاهده تأثیر آن بر بخش‌های مختلف مغز و چگونگی تأثیر آن هستیم.

در چند دهه گذشته صاحبان مشاغل از موسیقی برای آرامش بخشیدن به مشتریان استفاده کرده‌اند. انواع متفاوت موسیقی تأثیر متفاوتی در رفتار خرید مشتریان دارد. به عنوان مثال ممکن است با نوع خاصی از موسیقی، مشتریان حس فریب خوردن داشته باشند یا با نوع دیگری احساس آرامش پیدا کنند. خریداران، بسته به آهنگ پس زمینه ممکن است تندتر یا کندتر حرکت کنند و این مسئله می‌تواند بر میزان خرید آنها یا سرعت غذا خوردن آنها در رستوران تأثیر بگذارد. ممکن است آنها بخاطر آهنگ پخش شده در یک فروشگاه، تجربه خوب یا بدی از آن محیط داشته باشند که به شدت در مراجعات بعدی آنها تأثیرگذار است. ده‌ها فاکتور برای انتخاب موسیقی کسب‌وکار وجود دارد اما درک روانشناختی سبک‌های مختلف موسیقی می‌تواند شما را در انتخاب آگاهانه موزیک مناسب کمک کند.

در حالی که تحقیقات فراوانی به تأثیر سبک موسیقی بر رفتار افراد اختصاص یافته است، مطالعات نشان داده اند که ۳ جنبه موسیقی می‌تواند رفتار خریداران را تغییر دهد:

  • ضرب‌آهنگ یا سرعت اجرای موزیک
  • درجه صدای آهنگ
  • سبک موسیقی

در حالی که هریک از سه جنبه ذکر شده می‌توانند تأثیر خود را داشته باشند، اما ترکیب آنها می‌تواند تأثیر عمیقی بر نحوه خرید مشتریان داشته باشد که بسته به نوع کسب و کار شما متفاوت است.

مطالعات ویژه‌ای در مورد تأثیر موسیقی بر مشتریان در محیط‌های مختلف صورت گرفته که به شرح زیر است:

انتخاب غذایی: یک مطالعه در اسکاتلند شامل ۱۲۰ شرکت‌کننده نشان داد که گوش دادن به موسیقی فرهنگ‌های مختلف می‌تواند بر انتخاب‌های غذایی افراد تأثیرگذار باشد. در این مطالعه شرکت‌کنندگان در ۴ اتاق جداگانه بودند و ۳ گروه از آنها تحت‌تأثیر موسیقی‌های آمریکایی، چینی و هندی قرار گرفتند و برای یک گروه هیچ موزیکی پخش نشد. سپس یک منو غذایی در اختیار آنها قرار داده شد تا غذای خود را سفارش دهند. طبق انتظار، انتخاب‌های افراد تحت‌تأثیر موسیقی‌های مختلف متفاوت بود و مثلا افرادی که به موسیقی آمریکایی گوش داده بودند، تمایل به سفارش غذاهایی مانند همبرگر یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده داشتند.

تأثیر قیمت: مطالعات نشان دادند که سبک موسیقی پخش شده در پس‌زمینه بر ارزش‌گذاری افراد روی کالاها تأثیر دارد. در مطالعه‌ای به ۱۸۰ شرکت‌کننده اسلایدهایی از کالاهای لوکس مانند عطر و گوشواره طلا و سپس اسلایدهایی با تصویر کالاهای مصرفی مانند مسواک یا خودکار نمایش داده شد. هنگامی که شرکت‌کنندگان به موسیقی کلاسیک گوش می‌دادند، مایل به خرید کالاهای لوکس بودند، در حالی که پس از گوش دادن به موسیقی سبک country تمایل به خرید کالاهای مصرفی روزمره داشتند تا کالاهای لوکس و گرانقیمت. طبق دریافت های این مطالعه، محققان اظهار داشتند که موسیقی مکمل کالاها می‌تواند مقدار پولی را که افراد در فروشگاه‌ها خرج می‌کنند افزایش دهد.

تمایل به خرید: یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که موسیقی شاد تمایل افراد به خرید کالاهای بیشتر را افزایش می‌دهد. همچنین طبق پژوهش‌هایی در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت عطر و موسیقی مطابق با نوع کالاهای فروشگاه، میزان زمانی که افراد در آنجا سپری می‌کنند را افزایش می‌دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نیز نشان داد که موسیقی پخش شده هنگام گردش در کتابفروشی، حس مثبت را افزایش می‌دهد، در حالی که پخش موسیقی برای افراد پیش از ورود آنها، حس مثبت زیادی به همراه نداشت.

بدون تأثیر: مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ بر روی رفتار خریداران در گل فروشی صورت گرفت نشان داد که موسیقی رمانتیک، پاپ و یا پخش نشدن موسیقی تأثیری در خرید افراد یا مدت زمانی که در آنجا سپری می‌کنند ندارد.

به طور کلی موسیقی می‎‌تواند به شدت رفتار خریداران را تحت‌تأثیر قرار دهد. اینکه چه مقدار زمان در فروشگاه صرف می‌کنند، چقدر خرید می‌کنند و چقدر به واقعی بودن قیمت های اجناس باور دارند، همه می‌توانند تحت تأثیر موسیقی باشند. تهیه یک پلی‌لیست موزیک های متناسب با فروشگاه، می‌تواند تأثیر زیادی بر نحوه خرید مشتریان و بازگشت مجدد آنها داشته باشد.

نویسنده: مائده رضائی

منبع: cloudcovermusic.com

3 دیدگاه :

  1. مطالبتون واقعا ارزشمنده مرسی بابت کاراتون
    من یه سوال داشتم
    شوهر من گاوصندوق می فروشه ، ولی توی این تابستون که اوضاع خیلی خیلی داغه برای گاوصندوق اصلا نتونسته بفرشوه
    شما چه پیشنهادی می کنید ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *