ترس از اشتباه و ۵ راه مقابله با آن

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
ترس از اشتباه و ۵ راه مقابله با آن

پاندمی کرونا باعث شد شوک‌های شدیدی به کسب و کارها وارد شود. بسیاری شغل‌شان را از دست دادند و خیلی‌ها هم تحت فشارهای شدید اقتصادی هستند. در این دوران سخت تمرکزها کم شده و اشتباه‌ها زیاد. بنابراین اگر در محل کار تعداد اشتباه‌هایتان بیشتر شده نگران نباشید. شما تنها نیستید. تقریبا همه ما تحت فشار روانی هستیم و احتمال اشتباه‌مان بالا رفته است. اما چکار کنیم که این اشتباهات مدیریت بشوند و به کار ما لطمه وارد نکنند؟

از اشتباه کردن نترسید

ممکن است به خاطر اشتباه‌ها خودتان را بیش از حد ملامت کنید. شاید فکر کنید حالا که اشتباه‌هایتان بیشتر شده یعنی مدیر خوبی نیستید و توانمندی کافی ندارید. سعی کنید که به ترس خودتان غلبه کنید. شما هم مثل بقیه ممکن است اشتباه کنید و نباید ترس از اشتباه‌ مانع از پیشرفت شما بشود.

از مهارت‌های چابک هیجانی استفاده کنید

مهارت‌های چابک هیجانی نام کتابی است که سوزان دیوید آن را تالیف کرده است. یکی از این مهارت‌ها برای کنترل ترس را در اینجا معرفی می‌کنیم. در گام اول سعی کنید ترس خود را با صدای بلند بیان کنید. این کار به شما کمک می‌کند که با واقعیت ترس‌تان مواجه شوید. درست مثل وقتی که چراغی را در اتاق تاریک روشن می‌کنید. پس از آن سعی کنید واقعیت را بپذیرید. گاهی مسیر پیش روی شما بسیار مبهم و پیچیده است. در گام بعدی ارزش‌های زندگی‌تان را تعیین کنید و پس از آن مسیر را شروع کنید.

این فرایند را برای تمامی ترس‌هایتان تکرار کنید. گاهی مجبوریم که قدم در راهی مبهم و پیچیده بگذاریم و چاره‌ای جز مواجهه با ترس‌مان نداریم.

روی فرایندها تمرکز کنید

شما می‌توانید سیستم را کنترل کنید ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که روی نتیجه کنترل کامل داشته باشید. سعی کنید تهدید را به فرصت تبدیل کنید و از نگرانی‌هایتان را برای گرفتن تصمیمات بهتر استفاده کنید. برای این کار می‌توانید به این سوالات جواب بدهید:

آیا منبعی که از آن اطلاعات می‌گیریم قابل اطمینان است؟

محدودیت‌های منابع اطلاعاتی‌مان چیست؟

آیا سیستمی که در کسب و کارمان پیاده کرده‌ایم ما را به سمت گروه‌اندیشی هدایت می‌کند؟

چه فرایندهایی دارید که به شما کمک می‌کند نقاط تاریک را ببینید؟

راه‌حل‌های جایگزین شما در صورت وقوع خطا در سیستم چیست؟

ذهن‌تان را باز کنید

خیلی از اوقات ترس از اشتباه باعث می‌شود که فقط روی یک مشکل تمرکز کنید و از بقیه غافل شوید. تصور کنید که در یک خیابان کاملا تاریک راه می‌روید. به خاطر ترس از افتادن در چاله تمام حواس شما روی زمین است. چند قدم که برداشتید با سر به یک تیر چراغ برق برخورد می‌کنید.

این داستان در کسب و کارهای ما هم اتفاق می‌افتد. سعی کنید تمامی تهدیدها را در نظر بگیرید و فقط روی یکی تمرکز نکنید.

به خواب هم اهمیت بدهید

فشار کاری زیاد روی بسیاری از ما باعث می‌شود که فراموش کنیم که نیاز به استراحت داریم. شاید کار کردن ۲۴ ساعته در کوتاه مدت اثرات مطلوبی داشته باشد ولی در بلندمدت هیچ سودی جز یک بدن فرسوده و بیمار عایدتان نمی‌شود. همیشه به میزان خواب، استراحت و تفریحی که دریافت می‌کنید توجه کرده و برای آن اهمیت قائل شوید.

سیگنال‌های منفی را از خودتان دور کنید

امروز چیزی که بیش از حد به ما می‌رسد اطلاعات است. به خصوص از شبکه‌های اجتماعی. شما با چرخیدن در اینستاگرام یا تلگرام حجم عظیمی از اطلاعات را وارد مغزتان می‌کنید. این اطلاعات می‌توانند منجر به مقایسه زندگی‌تان با زندگی دیگران شده و در نهایت ترس‌ و استرس شما را افزایش دهند. سعی کنید از این اطلاعات تا حد امکان دوری کنید.

ترس در طبیعت همه ما انسان‌ها وجود دارد. اینکه بترسیم کاملا طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است اما خراب شدن زندگی و کار توسط این ترس‌ها با کمک مهارت‌های رفتاری و تغییر سبک زندگی به راحتی قابل اجراست. سعی کنید از ترس‌هایتان برای بهبود زندگی و کسب و کارتان استفاده کنید.

 

برگرفته از سایت HBR.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *