تفاوت دکتری DBA با PhD

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نام DBA را امروز در بسیاری از محافل می شنویم. دوره های مهارت محوری که سالها در کشورهای توسعه یافته در حال برگزاری است و به تازگی راه خود را به کشور ما پیدا کرده است. ولی شاید تفاوت این دوره ها با دوره های دکترای تخصصی مدیریت برای ما روشن نباشد. در این نوشتار قصد داریم تا نگاهی کوتاه به تفاوتهای دوره های مهارتی DBA و دکترای تخصصی مدیریت داشته باشیم.

دوره DBA یا همان doctorate of business administration دوره حرفه ای کسب و کار بوده که به کلی با دوره PhD یا دکترای تخصصی مدیریت متفاوت است. نخستین تفاوت این دوره ها، ورودی آنهاست. مخاطبان دوره DBA مدیرانی با سابقه بوده که به دنبال ارتقای مهارتهای حرفه ای مدیریتی خود می باشند در حالیکه مخاطبان دوره های تخصصی دکترای مدیریت، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های مدیریتی میباشند که با علایق تحقیق و پژوهش در زمینه علوم مدیریتی وارد دوره PhD میشوند.

تفاوت اساسی دیگر این دوره ها، رویکرد آموزشی آنهاست. هدف دوره DBA ارتقای مهارتهای مدیران ارشد کسب و کار که سالها تجربه کار در صنایع مختلف را دارند میباشد. سرفصلهای آموزشی این دوره ها به گونه ای طراحی شده که دانشپذیر بیش از آنکه با تئوری های صرف آشنا شده و در مورد توسعه آنها تحقیق و پژوهش انجام دهد، نحوه کاربرد این تئوری ها در دنیای واقعی و در مواقع بحران را آموخته و توانمندی های رهبری سازمانی خود را ارتقا دهد.

دنیای کسب و کار همواره با فضای دانشگاهی فاصله داشته و مدیران به دلیل مشغله های فراوان خود و رویکرد صرفا علمی دروس دانشگاهی رغبتی به کسب دانش مدیریتی از خود نشان نمی دادند. دوره MBA و DBA این فرصت را برای مدیران کسب و کارهای مختلف فراهم نموده تا مهارت استفاده از دانش مدیریتی را در فضای بازار آموخته و شیوه کسب درآمد خود را حرفه ای تر و به روز تر نمایند. به دلیل نو بودن دوره های DBA در کشور سعی کردیم تا در این نوشتار مرز بین این دوره ها را با دور های تخصصی دکترای مدیریت قدری پررنگ کنیم. در نوشتارهای آینده بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت و سعی خواهیم کرد تا از جنبه های مختلف این دوره ها را مورد بررسی قرار دهیم.

هم اکنون اقدام به ثبت نام نمایید

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

لینک‌های مفید

برچسب‌ها