خدمات نوین در آمازون!
Jeff Bezos ، پیشگام عرصهی کارآفرینی و تجارت الکترونیک، پیشبینی پتانسیل عظیمی را در خرده فروشی کتابها به صورت اینترنتی برای خرده فروشی خود داشته است. در ژولای 1995 با تاسیس Amazon.com توسط Bezos ، فروش کتابهای متنوعی را از طریق وب سایت خود به صورت اینترنتی انجام میداد. ویژگی اصلی ارائه شده توسط شرکت آمازون، گستردگی انتخاب آن، قیمتهای پایین آن، جست و جو و سفارش راحت، اطلاعات تولیدی و شخصی مفید، سیستم پرداخت الکترونیک امن، و نظم و ترتیب کامل فعالیتهای وب سایت بود. در ابتدا شرکت آمازون به منظور به رسمیت شناختن اهمیت تحقق نظم و ترتیب در سفارش و تحویل کالاها، صدها میلیون دلار سرمایهگذاری در ساختار انبار دادههای خود جهت انتقال بستههای کوچک به صدها هزار مشتری خود در موعد تحویل انجام داد.
شرکت آمازون به طور مستمر در در بیزنس مدلهای خود با توجه به نظرها و بازخوردهایی که از طرف مشتریان کسب کرده است، تجدید نظرهای زیادی کرده است. به عنوان مثال کاربران میتوانند اکانت آمازون خود را شخصی سازی کنند و و به راحتی و با یک کلیک کردن، مدیریت سفارشها و جست و جوهای خود را انجام دهند. این سرویس شخصی شامل یک کیف پول الکترونیکی میباشد، به طوری که خریداران را قادر میسازد هر دفعه که اقدام به خرید میکنند، با یک شیوهی امن و مرحله به مرحله و بدون نیاز به آدرس، و شماره کارت خرید خود را انجام دهند. مشتریان هم با یک کلیک کردن میتوانند به وضعیت سفارش خود و یا تغییر در آن( در صورتی که بارگیری نشده و یا وارد بخش حمل و نقل نشده باشد) دسترسی داشته باشند.
علاوه بر این، شرکا آمازون خدمات و تسهیلات اضافهی دیگری را جهت جذب مشتریان خود و افزایش در فروش خود انجام میدهد. در سال 2002 شرکت آمازون اولین سود خود را (برای سه ماههی چهارم 2001) اعلام کرد. به طوری که سال 2003 اولین سال شرکت بود که از سه ماههی کذشتهی خود سود کسب کردهبود. این شرکت به طور وسیعی بر روی زیرساختارهای IT خود سرمایهگذاری کردهاست. با نگاهی اجمالی به لیست منتخب این شرکت به راحتی میتوان فهمید که چرا شرکتهای بزرگی مثل سیزر، سونی از Amazon.com به عنوان پورتال فروش خود بهره بردهاند.
آمازون در سال 2007 سیستم خواننده ی الکترونیک خود را برپا کرد. موفقیت آن تاییدی بود بر رقابت در بازار کتابهای الکترونیک و به همین دلیل رقبایی نظیر Barnes ، Noble’s Nook، Apple iPad با دیدن این بازار پر سود، به سرعت وارد این بازار شدند. در اواسط 2010، آمازون شروع به سیستمی به روز و جدید برای Kindle خود ارائه کرد به طوری که قابلیتهای اضافهای از قبیل توانایی به اشتراک گذلشتن متون برای کاربران در دیگر شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر را دارا بود. از ویژگیهای شبکه اجتماعی جدید این بود که این سیستم لینک اینترنتی دیگری به استاندارد Kindle و Kindle DX بزرگتر خود افزود، به طوری که به سبب اینها و ویژگیهای عالی ipodها، آمازون اکنون خود را در بازار رقابتی عظیمی میبیند. این iPad ها برای خواندن صفحات الکترونیکی، تماشای ویدیوهای آنلاین، گوش دادن به موسیقی و وبگردی طراحی شدهاند.
منبع: amazon.com