مقدمه‌ای بر تجارت بین المللی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
مقدمه‌ای بر تجارت بین المللی

همزمان با جهانی شدن اقتصاد در جهان، تعداد شرکت‌هایی که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند افزایش یافته است. اگر چه تجارت بین المللی به‌عنوان یک مفهوم از زمان تأسیس شرکت هند شرقی وجود داشت و تا دهه‌های اولیه قرن بیستم نیز ادامه داشت، اما به‌علت رخداد دو جنگ جهانی، رکودی در توسعه بین‌المللی شرکت‌ها به‌وجود آمد. پس از آن، حرکت همراه با تردیدی به سوی بین‌المللی کردن فعالیت شرکت‌های چندملیتی صورت گرفت.

آنچه واقعاً به گسترش جهانی شرکت‌ها کمک کرد، دانشکده اندیشه اقتصادی شیکاگو بود که توسط اقتصاددان افسانه‌ای، میلتون فریدمن[1] که از جهانی‌سازی نئولیبرالی حمایت می‌کرد، به پیش رانده شد. این ایدئولوژی که در اوایل دهه 70 آغاز شد، به‌تدریج به یک نیروی بزرگ تبدیل شد که در سال‌های دهه 1980 به اوج خود رسید و در دهه 1990 متداول شد. نتیجه این امر، گسترش شرکت‌های جهانی در سراسر جهان بود.

بنابراين تجارت بین المللی در محدوده و اندازه جغرافيايي در حال گسترش است. اقتصاد جهانی تحت سلطه شرکت‌های چندملیتی از همه کشورهای جهان است. پدیده شرکت‌های غربی که در ابتدا وجود داشت، در حال حاضر گسترش یافته است و شرکت‌هایی از شرق (از کشورهای هند و چین) را نیز شامل می‌شود. این مقیاس‌مدل، پدیده تجارت بین‌المللی را از جنبه‌های مختلفی مانند ویژگی‌های تجارت بین‌المللی، تأثیر آن بر اقتصاد محلی و هدف، روش‌ها و ابزارهایی که باید در رقابت جهانی ایده‌ها و کسب سود به‌کار گرفته شوند تا موفقیت حاصل شود، را بررسی می‌کند.

مهم‌تر از همه، تجارت‌های بین‌المللی باید اطمینان حاصل کنند که چشم انداز جهانی و سازگاری محلی را با فعالیت‌های خود برآورده می‌کنند؛ این امر منجر به یک پدیده «گلکال[2]» می‌شود که در آن تجارت‌ها باید به‌صورت جهانی فکر کنند و به‌صورت محلی عمل کنند. علاوه بر این، تجارت‌های بین‌المللی باید اطمینان حاصل کنند که قوانین محلی را نقض نکرده و در عین حال، درآمد خود را به کشورهای خود باز می‌گردانند. به‌غیر از این، باید مسائل مربوط به فرصت‌های شغلی و شرایط اشتغال نیز مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به این واقعیت که بسیاری از کشورهای جهان سوم به آزاد‌سازی و باز شدن اقتصادهای خود اقدام می‌کنند، اکنون بهترین زمان برای تجارت بین‌المللی است. این موضوع با نیروی مخالف بحران اقتصادی که تأثیر شدیدی بر اقتصاد جهانی داشته است، متوازن می‌شود. سومین نیرویی که تجارت بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد این است که نه تنها کشورهای جهان سوم مشتاق سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستند، بلکه به‌دنبال کسب تجارب بین‌المللی و همانندسازی نیز هستند. این جوانب در مقالات بعدی مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

در نهایت، تجارت‌های بین‌المللی باید اطمینان حاصل کنند که مجموعه‌ای از روش‌های عملیاتی و هنجارهایی را دارند که حساس به فرهنگ و آداب و رسوم محلی است و در عین حال، متکی به نام تجاری خود، که برای بازارهای جهانی توسعه داده شده است، باشند. این چالشی است که ما قبلاً آن را تحت عنوان جهت‌گیری «گلوکال» مورد بحث قرار دادیم.

در نتیجه، تجارت‌های بین‌المللی با بهترین و بدترین ایام در یک زمان مواجه می‌شوند و موفقیت، با درک این شرایط و عملکرد اگاهانه در این «دوران تغییر» کسب می‌شود.

منبع:  www.managementstudyguide.com

[1] Milton Friedman

[2] Glocal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *