پست پاندمی و آمادگی کسب و کار

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
پساکرونا

پاندمی کرونا به طرز بی‌سابقه‌ای جهان را تحت تاثیر قرار داده است، و متاسفانه هنوز در حال بدتر شدن است. به علت بحران ناشی از همه‌گیری کرونا، مدیران اجرایی در سراسر جهان با چالش‌های فراوانی روبرو هستند: کاهش تقاضای مشتریان، قطع زنجیره تامین، بیکاری، رکود اقتصادی و افزایش عدم اطمینان. شرکت‌ها برای بازگشت موفق به بازار پست پاندمی، باید از امروز اقدام کنند.

مدیران برای موفقیت در پست پاندمی باید پنج سوال استراتژیک را از خود بپرسند:

  • چه جایگاهی در طی پاندمی و پس از آن برای شما قابل دستیابی است؟
  • چه برنامه‌ای برای بازگشت مقتدرانه دارید؟
  • فرهنگ و هویت سازمانی شما در اثر بحران چگونه تغییر خواهد کرد؟
  • چه پروژه‌های جدیدی برای راه‌اندازی، اجرا و هماهنگی نیاز دارید؟
  • چقدر برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های خود آمادگی دارید؟

آموزه‌هایی از میلیاردرها برای مقابله با کرونا را در اینجا بخوانید.

  1. در طی پاندمی و پس از آن چه جایگاهی برای شما قابل دستیابی است؟

برای تصمیم‌گیری استراتژیک هوشمندانه، باید موقعیت سازمان خود را درک کنید. شما در بازار خود در چه جایگاهی قرار دارید؟ چه نقشی در اکوسیستم خود بازی می‌کنید؟ و رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟ همچنین باید بدانید به کجا می‌روید. آیا می‌توانید عملیات خود را کاملا متوقف کنید و پس از پاندمی بدون هیچ تغییری بازگردید؟ آیا ورشکسته خواهید شد یا می‌توانید با وجود پیشرفت‌هایی که در طی دوره پاندمی به وجود آمده به عنوان رهبر بازار ظاهر شوید؟

ما از بسیاری از شرکت‌ها می‌شنویم که حتی در مورد حفظ حیات خود پس از پاندمی تردید دارند، مانند صنایع حوزه گردشگری. همچنین در مورد بسیاری از شرکت‌ها می‌شنویم که به سرعت در حال رشد و توسعه هستند، زیرا تقاضای بالایی برای آنها وجود دارد، مانند تامی‌کننده تجهیزات اداری خانگی، سرویس‌دهندگان اینترنت و ابزارهای ارتباطی. به علت چنین عواملی شرکت‌ها آینده متفاوتی خواهند داشت. شما باید از هم اکنون گام‌هایی در جهت ترسیم جایگاه احتمالی در دوران پساکرونا بردارید.

  1. چه برنامه‌ای برای بازگشت مقتدرانه دارید؟

برنامه مجموعه‌ای از اقداماتی است که شما را در مسیر دستیابی به جایگاه مورد علاقه خود کمک می‌کند. این برنامه آنچه را که باید امروز انجام دهید تا به موفقیت آینده برسید، شرح می‌دهد. در شرایط فعلی سوال این است که برای عبور از بحران و بازگشت به جایگاه خود در دوران پساکرونا باید چه کاری انجام دهید؟

فقدان برنامه فقط باعث بدتر شدن شرایط ناگوار و گیج‌کننده کنونی می‌شود. هنگام ترسیم مسیر مورد نیاز باید به طور وسیع و عمیق بیندیشید و دید آینده‌نگارانه داشته باشید.

  1. فرهنگ و هویت سازمانی شما در اثر بحران چگونه تغییر خواهد کرد؟

چشم‌انداز به معنای نحوه دید سازمان نسبت به جهان و خودش است. احتمالا فرهنگ و هویت سازمانی شما بر اثر پاندمی تغییر خواهد کرد. بحران می‌‌تواند افراد را به یکدیگر نزدیک کرده و به روحیه جمعی مقاومت کمک کند، اما در عین حال می‌تواند با بی‌اعتماد کردن آنها نسبت به یکدیگر و خودخواهی بیشتر، افراد را از یکدیگر دور کند. دیدگاه نسبت به چشم‌انداز شما مسئله‌ای حیاتی است. سازمان شما از نظر فرهنگی چقدر برای مقابله با بحران آماده بود؟ آیا وضعیت موجود کارمندان شما را به یکدیگر نزدیک می‌کند یا بیشتر از هم دور می‌کند؟ آیا در پست پاندمی سازمان را به شکل متفاوتی می‌بینند؟ پاسخ‌های این سوالات، شما را در مورد آنچه در پساکرونا بدست خواهید آورد، مطلع خواهند کرد.

  1. برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های خود چقدر آمادگی دارید؟

پاسخ شما به سوالات قبلی باید شما را به مجموعه‌ای از پروژه‌ها برای فائق آمدن بر مسائل مرتبط با کرونا هدایت کند. چالشی که در اینجا وجود دارد، اولویت‌بندی و هماهنگی اقدامات اولیه مورد نیاز در جهت ثبات سازمان در پساکرونا است. از شروع کردن تعداد زیادی از پروژه‌های وابسته به یک منبع بحرانی که ممکن است افرادی خاص، مانند مدیران ارشد یا دپارتمان‌هایی خاص مانند واحد IT باشند، اجتناب کنید. با وجود انبوهی از اولویت‌های جدید، ممکن است با جنگی بر سر منابعی که واکنش‌های استراتژیک شما را به تاخیر می‌اندازند یا کاملا از بین می‌برند، مواجه شوید.

  1. چقدر برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های خود آمادگی دارید؟

در نهایت باید آمادگی سازمان خود را ارزیابی کنید. آیا شما آمادگی و توانایی انجام پروژه‌های تعیین شده مخصوصا در زمانی که اکثر کارمندان شما در حال دورکاری هستند را دارید؟ تفاوت‌های زیادی در آمادگی در سطح فردی، تیمی، سازمانی و ملی وجود دارد. منابع موجود و سرعت و کیفیت فرآیند تصمیم‌گیری بسیار متفاوت اند و تفاوت‌ها مشخص می‌کنند چه کسی در پساکرونا به موفقیت خواهد رسید و چه کسی شکست خواهد خورد.

مائده رضائی

منبع: hbr.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *