چرا از شغلم متنفرم ؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
چرا از شغلم متنفرم؟

متاسفانه خیلی از ما وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم بدون هیچ علاقه و اشتیاقی سر کار می‌رویم. سرکار احساس ارزشمند بودن نداریم. کاری که می‌کنیم حالمان را خوب نمی‌کند و عصرها وقتی به خانه برمی‌گردیم کل انرژی‌مان تخلیه شده است.

مطالعات گالوپ نشان می‌دهد که فقط ۳۰ درصد از کارمندان در امریکا به شغل و محل کارشان احساس تعلق دارند. این عدد در مطالعات جهانی به ۱۳ درصد می‌رسد. یعنی اگر ۱۰۰ نفر از جمعیت شاغل جهان را به صورت تصادفی انتخاب کنیم تنها ۱۳ نفر از آنها از شغلشان حس خوب دریافت می‌کنند.

هاروارد بیزینس رویوو تحقیق جالبی رو سه گروه از مدیران انجام داد. نتایجی که از این سه گروه بدست آمد تقریبا مشابه هم بود. افرادی که سر کار احساس خوب داشتند این حس خوب را ناشی از چهار عامل می‌دانستند:

فیزیکی: انجام کارهایی که باعث می‌شود از نظر فیزیکی و بدنی شارژ شوند

ذهنی: تمرکز داشتن روی کارهای مهمی که در طول روز انجام می‌دهند.

احساسی: داشتن حس ارزشمند بودن در سازمان

روحی: انجام دادن کاری که به آن علاقه دارند و برایشان هیجان‌انگیز است.

مطالعات نشان می‌دهد که مدیران و شرکت‌هایی که این چهار عنصر را در کارمندان خود تقویت می‌کنند در نهایت کارمندانی با انگیزه‌تر دارند. انگیزش بالای کارمندان در نهایت منجر به سودآوری سازمان می‌شود. تحقیقات موسسه گالوپ روی ۱۹۲ سازمان نشان داده که شرکت‌هایی که کارمندان در آن احساس تعهد (Engagement) به سازمان دارند ۲۲ درصد سودآوری بیشتر، ۱۰ درصد رضایتمندی مشتری بالاتر، ۲۸ درصد دزدی کمتر و ۴۸ درصد مسائل امنیتی کمتری دارند.

تعهد شغلی را در ادبیات منابع انسانی اینطور تعریف می‌کنند: میزان رغبت کارمندان به صرف زمان بیش از ساعت کاری بدون اجبار مدیر

به زبان ساده‌تر هرچه کارمندان تعهد شغلی بالاتری داشته باشند بازدهی بالاتری برای سازمان خواهند داشت. با مدیریت چهار عنصری که معرفی کردیم مدیران می‌توانند عملکرد کارکنان خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

شارژ دوباره

کارمندانی که هر ۹۰ دقیقه استراحت می‌کنند ۳۰ درصد تمرکز بیشتری دارند. ذهن آنها همچنین ۴۶ درصد فضای بیشتر برای تفکر خلاقانه دارد و بیش از نیمی از آتها از سلامت جسمی بالاتری برخوردارند.

ارزشمند بودن

کارمندان نیاز دارند که از سمت مدیران احساس ارزشمندی داشته باشند. افرادی که مدیران یا سرپرستان حمایت‌گر دارند ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که در شغلی که هستند باقی بمانند.

تمرکز

تنها ۲۰ درصد از افرادی که در این تحقیق شرکت کرده بودند می‌توانستند روی یک کار تمرکز کنند. جالب اینجا بود که ۵۰ درصد از این افراد نمره تعهد شغلی‌شان بالا بود.

هدف

افرادی که از کارشان حس ارزشمند بودن دریافت می‌کردند و نسبت به آن اشتیاق داشتند تا ۳ برابر بیش از دیگر افراد در آن شغل باقی می‌مانند.

تعهد شغلی کارمندان نه تنها به خود آنها حس خوبی می‌دهد بلکه باعث افزایش سودآوری سازمان و بهبود سرویس‌ها و محصولات ارائه شده به مشتری می‌شود. مدیران امروز باید به این نکته توجه داشته باشند که فقط مشتری پادشاه نیست. امروز عصر پادشاهی کارمندان است.

برگرفته از: NYTimes.com

نویسنده: پوریا سلک غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *