سال 2021 فرا رسیده و مدیران کسبوکارها باید آماده تغییر ناگهانی نیازهای مشتریان خود باشند. به عنوان مثال، اگر کسبوکار شما در طی پاندمی رونق پیدا کرده باشد، آیا آماده کاهش این رشد، پس از همهگیری هستید؟
ترس سرمایهگذاران مبنی بر اینکه زوم برای این امر آماده نیست، سهامداران آن را متحمل هزینههایی کرده است. از زمان رسیدن هر سهم به 588 دلار در ماه اکتبر، سهام زوم تا اوایل دسامبر 32 درصد ارزش خود را از دست داده بود.
چرا؟ حدس ما این است که بخشی از آن به دلیل خبرهای خوب در مورد واکسن های Covid-19 از سوی فایزر، مادرنا و بقیه باشد و این بدان معناست که سرمایهگذاران شرط بندی میکنند که همهگیری پایان یابد و مردم به دفاتر کار خود بازگردند و به زودی دیگر از زوم استفاده نکنند.
سهام زوم در تاریخ 30 نوامبر هنگامی که این شرکت از رشد اقتصادی خبر داد، سقوط کرد. طبق گزارش CNBC ، زوم به طور خاص در سه ماهه سوم سال، گزارش رشد 367 درصدی را ارائه داد و همچنین پیش بینی کرد رشد 329 درصدی را برای سه ماهه چهارم منتهی به ماه دسامبر داشته باشد. از آن زمان تا 9 دسامبر، سهام زوم 17.7 درصد افت کرد.
صرف نظر از اینکه همهگیری چه تأثیری بر کسبوکار شما گذاشته است، پایان آن احتمالاً اوضاع را تغییر خواهد داد. اکنون باید برای تغییر استراتژی تجارت خود آماده شوید تا از نیروهای جدیدی که می توانند شرکت را پس از همهگیری رشد دهند، استفاده کنید.
2021: یک بازایابی Wشکل جانبی
با در نظر گرفتن این ایده که بیماری برای برخی از صنایع عالی بوده، برای برخی دیگر وحشتناک بوده و برای شرکتهای در میانه راه یک قمار بوده است، فکر میکنم 2021 یک بهبود W شکل جانبی داشته باشد.
شما باید بتوانید صنعت خود را در یکی از سه شاخه W زیر قرار دهید. ما برای هر یک شرح میدهیم که امسال برای صنعت شما چگونه پیش رفته است، چه عواملی ممکن است در سال 2021 تغییر کند و سوالاتی که اکنون باید درباره آنها فکر کنید.
- برندگان Covid-19 مانند Zoom و Wayfair در سال 2020 رونق گرفتند. آیا آنها میتوانند به رشد خود ادامه دهند؟
اولین شاخه W شرکتهایی مانند Zoom ، Shopify ، Wayfair و سایر شرکتهایی است که در طی پاندمی رونق یافتهاند – به لطف افزایش افرادی که در منزل کار میکنند.
در سال 2021، این شرکتها باید تصمیم بگیرند که چگونه کار خود را با جهانی که همهگیری در آن تمام میشود و مردم به ترکیبی از نحوه زندگی خود در سال 2019 و ادامه برخی از عادات جدیدی که در طی پاندمی پذیرفتهاند بازمیگردند، تطبیق دهند.
رهبران کسبوکارهای این دسته باید یک گفتگوی نزدیک با حداقل 100 نفر از کاربران خدمات خود داشته باشند.
موضوعات این بحثها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
- آیا با پایان کامل همهگیری به دفتر کار خود باز خواهید گشت؟
- اگر چنین است، چگونه وقت خود را بین کار در خانه و دفتر تقسیم میکنید؟
- چگونه این تغییر بر نحوه استفاده شما از محصول ما تأثیر میگذارد؟
- با تغییر سبک کار، به چه سرویس جدید یا اصلاحی در سرویسهای موجود نیاز خواهید داشت؟
بر اساس پاسخها، رهبران باید استراتژی تجارت خود را بازطراحی كنند، نمونههای اولیه خدمات جدیدی را كه مشتری درخواست میكند، تهیه كنند، بازخورد بگیرند و خدمات را اصلاح كنند تا بتوانند آنها را با پایان یافتن همهگیری راه اندازی كنند.
- آیا شرکتهایی که در دوران شیوع Covid-19 با افزایش تقاضا در محصولشان برنده شدند، در مسیر درستی قرار دارند؟
دومین شاخه W شرکتهایی خواهند بود که استراتژیهای خود را با افزایش تقاضایی که به دلیل پاندمی ایجاد شده تطبیق میدهند. آنچه در اینجا به ذهن خطور میکند شرکتی است که نور ماوراء بنفش مورد نیاز برای از بین بردن ویروس ها و باکتری های موجود در هوا را تولید میکند.
Eden Park سازنده دستگاههای ماورا بنفشی است که برای تشخیص الماسهای جعلی از واقعی طراحی شده است. در طی چند هفته پس از آغاز همهگیری، Eden Park توانست محصولی را که با استفاده از اشعه ماورا بنفش منجر به از بین بردن ویروس کرونا که عامل انتقال Covid-19 در فضاهای شلوغ می شود، روانه بازار کند.
Eden Park طی چند هفته پس از راه اندازی، 1000 نمونه اولیه از محصول را ارسال کرد و تا ماه آگوست، این شرکت به رشد 10 برابری و سوددهی رسید. با این حال، آیا چنین شرکتهایی میتوانند رشد خود را با پایان یافتن همهگیری حفظ کنند؟
توصیه من این است که رهبران آنها در مورد مشتریان فعلی خود تحقیق کنند تا چشماندازی در مورد چگونگی تکامل نیازهایشان پیدا کنند و با پایان یافتن همهگیری، استراتژیهای خود را تغییر دهند.
- 3. بازندههای Covid-19 مانند شرکت های هواپیمایی و سینما به سختی زنده مانده اند. اما آیا وقتی تقاضا افزایش مییابد، میتوانند صعود کنند؟
شاخه سوم W شرکتهایی هستند که 90 درصد کسبوکار خود را در طی همهگیری از دست داده اند – مانند شرکتهای هواپیمایی، اپراتورهای کشتیهای تفریحی، رستوران ها و سالن های سینما. در حالی که آنها هزینه های خود را برای حفظ حیات در هنگام شیوع بیماری کاهش میدهند ، اما بعداً در سال 2021 با پایان یافتن همهگیری، بخاطر افزایش میزان تقاضای متوقف شده، باید سریعاً ظرفیت و کارکنان خود را افزایش دهند.
پس از تحت کنترل قرار گرفتن پاندمی، چنین شرکتهایی افرادی را به کار می گیرند و لوازم مورد نیاز را برای افرادی که به این مشاغل بازمیگردند، تهیه میکنند. مطمئن شوید بودجه مورد نیاز را به سرعت تامین کنید.
نویسنده: مائده رضائی
منبع: inc.com