چطور در دوران رکود کار پیدا کنیم؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
چطور در دوران رکود کار پیدا کنیم؟

کرونا اثر شدیدی روی اقتصاد جهانی گذاشته است. شغل‌های زیادی از بین رفته و اقتصاد کشورها بسیار کوچک شده‌اند. طبق پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی تا سالیان سال اثرات منفی کرونا روی اقتصاد جهان قابل لمس خواهد بود. بسیاری از محققان پیش‌بینی می‌کنند که بدترین رکود در سالیان اخیر پیش روی ماست. خود امریکایی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد کشورشان تا سال ۲۰۳۰ به حالت قبل باز نمی‌گردد. بله ۱۰ سال بعد!

مارک گرانووتر در سال ۱۹۷۰ تحقیق بسیار جالبی روی کاریابی افراد انجام داد. درست است که این پژوهش حدود ۵۰ سال پیش انجام گرفته ولی نتایج آن همین امروز هم قابل استفاده است. طبق این پژوهش بیشتر افرادی که شغل پیدا می‌کنند نه از طریق روش معمول، یعنی ارسال رزومه و مصاخبه، بلکه از طریق ارتباطات است که به شغل مورد نظر خود می‌رسند. در واقع بیشتر موقعیت‌های شغلی از طریق توصیه افراد به سازمان‌ها پر می‌شود.

معمولا افراد این روش را به فرستادن رزومه ترجیح می‌دهند. علاوه بر اینکه شانس پیدا کردن شغل در این روش بالاتر است میانگین حقوقی هم که نصیب افراد می‌شود بالاتر بوده و حتی شغلی منطبق با توانمندی‌های افراد برایشان پیدا می‌شود. در نهایت خود کارفرمایان هم این روش را انتخاب می‌کنند.

یکی از نتایج جالب پژوهش گرانووتر این بود که معمولا افرادی که شما را به سازمانی توصیه می‌کنند به شما خیلی نزدیک نیستند. به بیانی دیگر این افراد دوست صمیمی یا عضوی از خانواده‌تان نیستند. معمولا این افراد را می‌توانید در همسایگی خود، گروه‌های ورزشی یا حتی در لیست دوستان قدیمی‌تان که مدتهاست با آنها صحبت نکرده‌اید پیدا کنید. به زبان خودمان آشنای دور.

لیست آشنایان دور

اقتصاد آرژانتین در سال ۲۰۰۱ یکی از بدترین رکودهای تاریخ را تجربه کرد. ارزش پول ملی ۳۰۰ درصد نزول کرد و تولید ناخالص ملی ۳۰ درصد کاهش یافت. در دوران رکود یکی از توصیه‌های جالب کارشناسان به کارجویان در آرژانتین که از قضا بسیار هم ثمربخش بود ساختن یک لیست ۱۰۰ تایی از آشنایان دور بود. اما چرا ۱۰۰ نفر؟ خب وقتی شما می‌خواهید از آشنایان دور برای پیدا کردن کار استفاده کنید قطعا به هرکدامشان شانس بسیار کمی می‌دهید که بتوانند کمکی به شما کنند. بنابراین ساختن لیست ۱۰۰ نفری منطقی به نظر می‌رسد.

وقتی این لیست را ساختید می‌توانید آشنایان‌تان را بر اساس جذابیت موقعیت شغلی که می‌توانند به شما پیشنهاد بدهند و میزان تمایل‌شان برای کمک به شما طبقه‌بندی کنید.

گوشی تلفن را بردارید

احتمالا فکر می‌کنید باید از نفر اول لیست شروع کنیم و به ترتیب به بقیه زنگ بزنیم. ولی این کار را نکنید. در تماس‌های اول احتمالا مضطرب باشید و حتی اشتباه هم بکنید. بنابراین سعی کنید از نفر ۱۰ یا حتی ۲۰ام لیست شروع کنید. کمی که استرس‌تان کم شد می‌توانید به افراد بالای لیست زنگ بزنید. قاعدتا مکالمه شما با هرکسی متفاوت خواهد بود. سعی کنید مطابق با شناختی که از هرکسی دارید با او صحبت کنید. صادق باشید و خواسته‌تان را به طور صریح به آنها بگویید.

کنار گذاشتن تلفن

شروع کردن تماس‌ها یک کار است و تمام کردنش کار مهم دیگر. سعی کنید اگر به حداقل ۳ تا موقعیت مناسب رسیدید تماس‌های‌تان را قطع کنید. تماس بیش از حد می‌تواند تمرکز شما را بهم زده و شما را از موفقیت دور کند.

مدیریت موقعیت‌های شغلی

حال که به چندتا موقعیت مناسب رسیده‌اید سعی کنید با تمام قوا آنها را دنبال کنید. ممکن است یکی از آشنایان دور شما را به فرد جدیدی معرفی کند. حتما با آن فرد جدید تماس بگیرید. شاید مدیریت کردن این کار کمی دشوار به نظر برسد. می‌توانید از ابزارهای ساده‌ای مثل اکسل هم استفاده کنید. این فایل اکسل می‌تواند به شما برای مدیریت تماس‌ها کمک کند.

استخدام

مابقی را خودتان بهتر بلدید. مقالات جور وا جوری برای موفقیت در مصاحبه وجود دارد. حتما به رزومه‌ای که می‌فرستید دقت کنید. برای جلسات مصاحبه به خوبی آماده شوید و حتما سعی کنید با اعتماد به نفس دنبال شغل مورد علاقه‌تان بروید.

بحران و سختی جز لاینفک زندگی است. مهم برنامه‌ریزی شماست که با این بحران‌ها به درستی مواجه شوید. یادتان باشد سازگاری با شرایط یکی از ارکان مهم موفقیت است.

برگرفته از HBR.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *