سوالی که برای بسیاری از متقاضیان دوره MBA پیش میآید. کجا MBA بخوانم؟ کدام دوره را انتخاب کنم؟
سوالی به جا که علاوه بر تاثیرات مالی روی آینده شغلی و حرفهای شما تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. شما علاوه بر صرف هزینه باید حداقل ۱ سال از عمر خود را صرف شرکت در این دوره بکنید. بنابراین تصمیمگیری در این مورد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
با توجه به تنوع گسترده دورههای مدیریتی اعم از دورههای MBA و DBA و قیمتهای متفاوت هرکدام از این دورهها در این مقاله قصد داریم تا فاکتورهای مهم برای تصمیمگیری در این مورد را معرفی کنیم.
محتوا محتوا و محتوا
مهمترین عامل در انتخاب دوره MBA محتوای آن دوره است. اینکه در این دوره چه چیزی یاد میگیرید اولین فاکتور در تصمیمگیری است. دانش مدیریتی شبیه ریاضی و فیزیک نیست که همه جا یکسان تدریس شده و شما با مطالعه یک کتاب مرجع بتوانید در عمل از آن استفاده کنید. فرق یک کلاس اصول بازاریابی خوب و بد در استاد آن دوره است. متاسفانه در سالهای اخیر افراد زیادی ادعای تدریس علوم مدیریتی را یدک میکشند بدون اینکه خودشان حتی یک روز هم تجربه مدیریت یک کسب و کار را داشته باشند. حفظ کردن چند جمله از کتاب فلیپ کاتلر و تکرار کردن آن با آب و تاب و نمایش چند فیلم از تبلیغات خلاقانه هیوندای هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. سعی کنید دورهای را انتخاب کنید که اساتید معتبر علمی و حرفهای در آنها تدریس میکنند. غالب اساتید هیات علمی در دانشگاههای معتبر به عنوان مشاور و مدیر در شرکتهای بزرگ کشور فعالیت کردهاند. بنابراین شرکت در کلاسهای این اساتید قطعا مفیدتر از شرکت در کلاسهای پر زرق و برق استاد نماهایی است که ادعای خداوندگاری در علوم مدیریتی دارند.
شبکهسازی حرفهای
دومین عامل در پاسخ به سوال کجا MBA بخوانم؟ شما شبکهسازی حرفهای است. اما چرا این عامل را بعد از محتوا مطرح کردیم؟ مشخص است حرفهایها دورهای را انتخاب میکنند که از نظر محتوا درجه ۱ باشد. بنابراین وقتی دورهای با محتوای عالی انتخاب میکنید قطعا افراد حرفهای دور و بر شما خواهند بود. شبکهسازی حرفهای میتواند آینده شغلی شما را متحول کند. در دورههای معتبر MBA معمولا مدیران عامل و کارآفرینان مطرح شرکت میکنند و با ارتباط با این افراد شما میتوانید ره چند ساله را یکساله طی کنید.
اعتبار مدرک
اعتبار مدرک MBA که شما انتخاب کردید هم بسیار مهم است. حتما در دورههایی شرکت کنید که مدرکشان توسط موسسات آموزشی معتبر صادر میشوند. انتخاب دانشگاههای مطرح بهترین گزینه است. دوره MBA دانشگاه هاروارد یا MIT به عنوان بهترینها در دنیا شناخته میشوند. همیشه به یا داشته باشید که علاوه بر مهارتی که بدست میآورید، گواهی معتبر از دوره ویترین کار شما به حساب میآید و بعدا در برندسازی شخصی شما کمک فراوانی خواهد کرد.
مدل ارائه
یک عامل دیگر در تصمیمگیری مدل ارائه است. امروزه با پیشرفت فناوری مدلهای جدیدی برای ارائه دورههای آموزشی ایجاد شده که دقیقا منطبق با نیاز شما به عنوان یک مدیر پر مشغله است. امروزه اثبات شده که حضور هفتگی در کلاس آن هم در ساعاتی مشخص لزوما بازدهی بالایی ندارد. اگر شما بتوانید در ساعاتی از شبانهروز که حس میکنید بازدهی بالاتری دارید در کلاسها به صورت غیرحضوری شرکت کنید قطعا هم درس را بهتر یاد میگیرید و هم در زمان صرفهجویی میکنید. دورههای هیبریدی یا نیمهحضوری دقیقا به همین منظور طراحی شدهاند تا شما محتوای درسی را هر زمانی که حس میکنید بازدهی بالاتری دارید مطالعه کنید و برای شبکهسازی و رفع اشکال به کلاس حضوری بیایید.