۱۱ راه بهبود عملکرد کاری

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
۱۱ راه بهبود عملکرد کاری

گاهی اوقات درگیر شدن با روال کار روزانه ساده است. ما کار یکنواختی را انجام می‌دهیم و در نتیجه زمان کمتری برای فکر کردن در مورد اینکه آیا بهترین عملکرد را داریم یا خیر، خواهیم داشت. ممکن است فکر کنید که باید این قضیه را به زمان بررسی عملکرد سالانه کارمندان موکول کنید، اما اگر بخواهید مثلا 6 ماه تا رسیدن به رویداد سالانه صبر کنید، ممکن است فرصت به نمایش گذاشتن پتانسیل کامل خود یا تصحیح اشتباهات را از دست بدهید.

با وجود اینکه بازخورد گرفتن از دیگران در جهت پیشرفت خوب است، همه ما باید رویکرد فعالانه‌تری را در راستای رشد حرفه‌ای خود داشته باشیم. این به معنای یافتن راه‌هایی برای انجام بهتر کارها به صورت پیوسته است. در ادامه 11 راه بهبود عملکرد کاری برای کمک به کنترل رشد حرفه‌ای خود را می‌خوانید.

عملکرد شما در چه حیطه‌هایی نیاز به پیشرفت دارد؟

پیش از بحث در مورد راه‌های بهبود عملکرد شغلی، ممکن است فکر کنید در چه حوزه‌های کاری نیاز به ارتقاء و پیشرفت دارید. هنگامی که از بهبود عملکرد شغلی صحبت می‌کنیم، ممکن است برخی افراد فورا به ارتقای مهارت‌های سخت یا مهارت‌های فنی فکر کنند.

البته که آموزش و تایید گرفتن در مهارت‌های فنی برای بهبود عملکرد شغلی مفید هستند، اما این تنها جنبه رشد حرفه‌ای که نیاز به توجه دارد نیست. شما نیاز به ارتقاء مهارت‌های نرم نیز دارید. تعادل میان مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت، به شما کمک خواهد کرد نتایج بهتری در کار خود کسب کنید.

ما در این مقاله راه‌های بهبود عملکرد با تمرکز بر ارتقاء مهارت‌های نرم را با شما به اشتراک می‌گذاریم. این مهارت‌ها شما را در ارائه و اجرای وظایف کاری، پشتیبانی و راهنمایی می‌کنند.

چند مورد از این مهارت‌ها:

  • برنامه‌ریزی و ساماندهی
  • مدیریت زمان
  • ارتباطات میان‌فردی
  • تصمیم‌گیری و اولویت‌بندی
  • هدف‌گذاری
  • خودشناسی

چگونه عملکرد شغلی خود را ارتقاء دهیم؟

نکاتی که در این مقاله می‌خوانید، به کارمندان کمک می‌کنند تا چارچوبی تنظیم کنند که آنها را قادر می‌سازد بهترین عملکرد را داشته باشند. هر فردی در هر سمتی می‌تواند این 11 روش را بکار گیرد و مهم‌تر آنکه این توصیه‌ها به سادگی قابل اعمال هستند.

اهداف و مقاصد خود را بدانید

اگر هدف خود را نمی‌شناسید، دانستن اینکه عملکرد خوبی دارید یا خیر دشوار خواهد بود. تنظیم اهداف و مقاصد به صورت واضح، شما را در ارزیابی پشرفت و عملکرد شغلی کمک خواهد کرد. به علاوه این کار به شما کمک خواهد کرد برنامه‌ها، اقدامات و وظایف خود را در راستای دستیابی به آن اهداف تنظیم کنید. معمولا مدیران در ابتدای سال مالی در مورد اهداف و مقاصد، با گزارش‌دهندگان مستقیم‌شان مباحثه می‌کنند. در آن زمان باید اطمینان حاصل کنید که تصویر واضحی را از آنچه باید بدست آورید گرفته‌اید. با مدیر خود برنامه گزارش‌دهی منظم داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید هنوز در مسیر درست قرار دارید.

اولویت‌بندی و ساماندهی

آگاهی از چگونگی اولویت‌بندی و ساماندهی کارها، مؤلفه حیاتی در دستیابی به بهترین عملکرد است. تلاش بیشتر برای کارهای بااهمیت‌تر در زمان مناسب، شما را از دریافت نتایجی که بیشترین ارزش را به کسب‌وکار می‌دهند، مطمئن می‌کند. استفاده از اهداف و مقاصد شما را در اولویت‌بندی کارها راهنمایی خواهند کرد. برای هر پروژه در مورد اولویت‌ها با مدیر و تیم خود بحث کنید و وظایف را با آنها هماهنگ کنید. تیم شما می‌توانند از ابزارهای مدیریت وظایف استفاده کنند تا کارها را ساماندهی کرده و روند انجام وظایف را هموار کنند.

 

چند توصیه از وارن بافت در مورد زندگی را بخوانید

برنامه‌ریزی

در میان همه راه‌های بهبود عملکرد، برنامه‌ریزی باید همواره در صدر لیست هر فردی باشد. برنامه‌ریزی منجر به ایجاد تمرکز می‌شود و از فشار و استرس احتمالی جلوگیری می‌کند. همچنین برنامه‌ریزی ذهن شما را برای روز کاری پیش رو آماده می‌کند و کمک می‌کند روی مهم‌ترین وظایف تمرکز کنید. برای افزایش تمرکز از 4D مدیریت زمان موثر استفاده کنید: Delegate تفویض، Delay تأخیر، Delete حذف و Do انجام.

  • Delegate – تفویض وظایفی که باید انجام شوند اما اگر خودتان انجام دهید، نرخ بازدهی پایینی خواهند داشت. شما می‌توانید انتخاب کنید که وظایف را به اعضای تیم خود یا فردی که بهتر از شما آن را انجام می‌دهد، واگذار کنید.
  • Delay – تآخیر در کارهایی که باید انجام شوند ولی نه لزوما همین الان. شما می‌توانید کارها را به تأخیر بیندازید اما دائما آنها را بازبینی کنید تا مطمئن شوید در زمان مقرر به انجام می‌رسند.
  • Delete – وظایفی که هیچ ارزشی به کار شما یا رشد حرفه‌ای شما اضافه نمی‌کنند حذف کنید. حواس‌پرتی‌ها، وقفه‌ها، پاسخگویی به جلسات یا ایمیل‌های غیرضروری، تنها نمونه‌ای از کارهای فاقد ارزش افزوده هستند. اگر بخواهید تمرکز خود را در هنگام کار حفظ کنید، باید اطمینان حاصل کنید که برای انجام وظایف مهم برنامه‌ریزی کرده‌اید.
  • Do – کارهایی که باید آستین‌ها را برای آنها بالا بزنید و فقط انجامشان دهید. روی یک کار مشخص تمرکز کنید تا زمانی که انجام آن را به پایان برسانید.

توجه داشته باشید که برنامه جلسات و سایر فعالیت‌های مربوط به کار نیز باید در برنامه شما گنجانده شوند. 4D را همانگونه که در مورد کارهای روزانه انجام می‌دهید، در جلسات و رویدادها نیز اعمال کنید. به این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که زمان خود را صرف مسائل با اهمیت کرده‌اید.

هنگام کار متمرکز باشید

یکی از راه‌های مطمئن جهت بهبود عملکرد شغلی، تمرکز داشتن است. حال که برای انجام کارها برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید آنها را انجام دهید. برای تحویل به موقع و با کیفیت کارها، باید متمرکز باشید. راز حفظ تمرکز این است که فقط روی یک کار متمرکز شوید و آن را از ابتدا تا انتها انجام دهید.

عوامل حواس‌پرتی را کاهش دهید

تمرکز بر کار به معنای کاهش عوامل حواس‌پرتی است. ممکن است مسائل بسیاری در طول روز کاری، توجه شما را به خود جلب کنند. شبکه‌های اجتماعی، فضای کاری بهم ریخته و نامرتب و اطلاع‌رسانی‌های برنامه‌های گوشی هوشمند شما، تنها مواردی از عوامل حواس‌پرتی هستند که باید آنها را کاهش دهید. هر آنچه که زمان شما را از انجام کار مفید بگیرد، به عنوان یک عامل حواس‌پرتی محسوب می‌شود. در صورت لزوم می‌توانید در زمان‌های استراحت به این موارد رسیدگی کنید، اما هنگامی که به میز کار خود بازمی‌گردید، توجه کامل به کارتان ضروری است.

کارهای سخت‌تر را زودتر انجام دهید

مارک تواین به بهترین شکل این نکته را بیان کرده : “اگر کار شما خوردن قورباغه است، بهتر است در ابتدای روز این کار را انجام دهید. و اگر کار شما خوردن دو قورباغه است، بهتر است ابتدا قورباغه بزرگتر را بخورید.” خوردن قورباغه بدترین کاری است که باید در طول روز انجام دهید و بدترین از نظر ما به معنای مهم‌ترین کار است. اکثر اوقات ما مهم‌ترین کارها را به زمانی موکول می‌کنیم که چیزی تا ددلاین باقی نمانده است و در نهایت دچار استرس می‌شویم. اما اگر در ابتدای صبح، قورباغه‌های خود را از سر راه بردارید، می‌توانید بقیه روز را با علم به اینکه مهم‌ترین وظیفه روز خود را انجام داده‌اید، ادامه دهید.

محدودیت‌های خود را بدانید

یکی از بهترین ‌راه‌ها برای ارتقاء عملکردتان در کار، تمرکز بر اولویت‌هایتان است. این مسئله به این معناست که شما باید به وظایف، رویدادها و فعالیت‌هایی که به موفقیت منتهی نمی‌شوند “نه” بگویید. وقتی روز کاری بسیار شلوغی دارید و رئیستان مورد دیگری به لیست کاری شما اضافه می‌کند، زمانی را برای توضیح این مسئله در نظر بگیرید که به او بگویید انجام کار اضافه‌تر چه تأثیری بر عملکرد شما خواهد داشت. همکاری که زمانی که شما غرق در کار هستید دائما درخواست کمک می‌کند چطور؟ شما باید یاد بگیرید چگونه از پذیرفتن مسئولیت‌های اضافه در زمان نامناسب اجتناب کنید، زیرا اگر این کار را انجام دهید، کارهایی که برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌اید به سرانجام نخواهند رسید. و حتی بدتر از آن، مجبور می‌شوید ساعت‌های اضافی زیادی را صرف کنید تا کارها را به پایان برسانید.

ابزارهای بهره‌وری خود را تقویت کنید

ابزارهای بهره‌وری بسیاری وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد به بهترین عملکرد کاری خود برسید. یکی از بهترین ‌راه‌های بهبود عملکرد کاری، یافتن وظایفی است که می‌توانند به صورت اتوماتیک انجام شوند. این کار به شما زمان بیشتری برای صرف انرژی‌تان بر وظایفی که نیاز به تفکر انتقادی و تخصص دارند، می‌دهد. برخی ابزارها می‌توانند به شما کمک کنند عوامل حواس‌پرتی را کم کنید و تمرکز خود را در هنگام کار حفظ کنید.

درخواست بازخورد داشته باشید

اگر به دنبال راه‌هایی برای بهبود عملکرد شغلی خود هستید، نیاز دارید بدانید که روی چه مواردی باید کار کنید. گاهی اوقات خودکاوی کافی نیست. شما نیاز دارید دیدگاه‌های همکاران را هم ببینید، زیرا ممکن است چشم‌انداز آنها با شما متفاوت باشد. ممکن است آنها برای شما توصیه‌هایی در جهت بهبود عملکرد کاری‌تان داشته باشند. از مدیر و هم تیمی های خود بازخورد بخواهید. سپس از آن بازخورد برای برنامه‌ریزی اینکه چگونه ارتقاء پیدا کنید، استفاده کنید.

به طور مداوم و موثر ارتباط برقرار کنید

محرک اصلی برای بهبود عملکرد کاری، ارتباط موثر است. شما باید در مورد انتظارات شغلی و وظایف خود درخواست شفافیت کنید. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، از سوال پرسیدن هراسی نداشته باشید. به طور مداوم با تیم خود در ارتباط باشید تا همراستایی خود را با دیگران خصوصا در هنگام کار روی یک پروژه مشترک حفظ کنید.

برای یادگیری و بهبود مستمر تلاش کنید

اگر می‌خواهید عملکرد خود را در کار ارتقاء دهید، باید ذهنیت بهبود مستمر داشته باشید. شما باید خود را به چالش بکشید و دائما از خود بپرسید که راه بهتری برای انجام کارتان وجود دارد یا خیر. شیوه‌ها و تکنیک‌های جدید انجام بهره‌ورتر و موثرتر کار خود را یاد بگیرید. شما باید به خاطر داشته باشید کمال‌گرایی یک مسیر بدون مرز است و همیشه فضایی برای پیشرفت وجود دارد.

با بهبود عملکرد، خروجی‌های کار خود را ارتقاء دهید

راه‌های زیادی برای ارتقاء عملکرد کاری وجود دارد. این 11 نکته برای کمک به شما در ساخت عادت‌های آماده‌سازی، سازماندهی، تمرکز و بهبود مداوم هنگام انجام کار طراحی شده‌اند. اگر فشار یا استرس کاری بیش از حدی را تجربه می‌کنید، به این توصیه‌ها عمل کنید تا اوضاع را درست کنید. یا اگر شما یکی از افرادی هستید که همیشه به دنبال راه بهتر است، ممکن است این توصیه‌ها برایتان کاربردی باشد. آیا پیشنهاد دیگری برای بهبود عملکرد کاری دارید؟ آنها را با ما در میان بگذارید.

نویسنده: مائده رضائی

منبع: kanbanzone.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *