۸ اشتباه کارآفرینان در اولین تجربه راه اندازی کسب و کار

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
۸ اشتباه کارآفرینان در اولین تجربه راه اندازی کسب و کار

افرادی که در پی راه‌اندازی اولین کسب‌وکار خود هستند، عمیقا به ساخت آینده‌ای بهتر اعتقاد دارند و پر از ایده‌های ناب هستند. آنها آماده شروع کسب‌وکار، مشتاق ورود به این عرصه و آماده مبارزه با شکست‌ها و ناکامی‌ها هستند. این افراد معمولا در صورت موفقیت، تغییری در جهان ایجاد می‌کنند ولی با این وجود اشتباهاتی هم دارند- همان اشتباهاتی که هزاران بنیان‌گذار دیگر در اولین تجربه خود داشته‌اند. در ادامه اشتباهاتی که ممکن است افراد در این مسیر داشته باشند، آورده‌ایم.

۱. در نظر نداشتن ریسک‌های بازار هنگام شروع کسب‌وکار

نادیده گرفتن ریسک‌های بازار، عمده‌ترین دلیل شکست شرکت‌هاست. بسیاری از بنیان‌گذاران تأکید زیادی بر تهیه بهترین تکنولوژی‌ها دارند-که با توجه به علاقه فراوان‌شان به تکنولوژی قابل درک است_ اما ارزش واقعی آن تکنولوژی‌ها برای کسب‌وکارشان را بررسی نمی‌کنند. در کتاب “موفق‌ترین استارتاپ‌های آمریکا: درس‌هایی برای کارآفرینان” آمده است: ” بسیاری از استارتاپ‌ها سرمایه زیادی را بخاطر یک محصول یا تکنولوژی برای جستجوی راه حلی به هدر می‌دهند. اما این اشتباه در شناخت بازار است که به شکست منجر می‌شود نه خود تکنولوژی.” در رویکرد بهتری نویسنده در این کتاب آورده: “شش ماه زمان برای صحبت با مشتریان بالقوه صرف کنید تا نیازهای آنها را بفهمید و ایده‌تان را ارزش‌گذاری کنید.”

۲. توصیه اشتباه گرفتن

افرادی که دیدگاه‌ها و نظرات مفید و ارزشمندی دارند، معمولا زمانی برای ارائه آنها به دیگران ندارند؛ در حالی که افرادی که زمان زیادی برای نصیحت کردن و توصیه دادن به دیگران دارند، عموما ارزشی برای افزودن به شما ندارند. پس هنگام توصیه گرفتن از دیگران و بکارگیری آنها، حتما منبع آن را مدنظر قرار دهید.

۳. نادیده گرفتن بازخورد سازنده

در کنار اینکه نباید به هر نصیحتی گوش بدهیم استفاده از تجربیات دیگران از اهمیت بالایی برخوردار است. خیلی أوقات افرادی خیرخواه اشتباهات کارآفرینان را گوشزد می‌کنند اما شور و اشتیاق و گاهی کمی غرور باعث می‌شود که کارآفرین مسیر اشتباه را طی کند.

۴. خیلی سریع حرکت کردن

بسیاری از تحلیلگران استارتاپ پیشنهاد می‌کنند که اولین باشید و سریع حرکت کنید- بازار را قبضه کنید، بهترین استعدادها را جمع‌آوری کنید و پرقدرت حرکت کنید. گاهی این تحلیل درست است اما شرکت‌هایی بوده‌اند که بخاطر پیشروی خیلی سریع، شکست خورده‌اند.

راه‌حل عاقلانه، حفظ سرمایه تا زمان رسیدن به خواست مشتریان است. Matt Rogers هم بنیان‌گذار Nest می‌گوید:”درهر برهه از زمان یک قدم بردارید و با رسیدن به هر هدف بزرگی جشن بگیرید.”

۵. استخدام تیم اشتباه

Al Davis مالک سابق Oakland Raiders معمولا بخاطر سریع عمل کردن (و نه استعداد فوتبال) مورد انتقاد قرار می‌گرفت. حتی هنگامی که همه می‌دانستند Raiders نیاز به تقویت مدافعان تیم دارد، Davis ترجیح می‌داد یک گلر سرعتی بکار گیرد. احتمالا به همین علت است که Raiders در طی 35 سال به قهرمانی  Super Bowl نرسیده‌اند. به طور مشابه اکثر کارآفرینان در اولین تجربه خود، افراد اشتباهی را استخدام می‌کنند. آنها مدیر فروش را خیلی سریع و مدیر محصول را خیلی دیر استخدام می‌کنند. همچنین کارمندان کلیدی را از میان افراد کم‌تجربه‌ای که مدت کمی را در یک استارتاپ موفق یا یکی از غول‌های تکنولوژی گذرانده اند، استخدام می‌کنند. بهتر است مبنای استخدام، نیازهای شرکت باشد نه رزومه‌های پر زرق و برق.

۶. دست بالا گرفتن چالش سرمایه‌گذار اولیه

جذب سرمایه کار سختی نیست، بنابراین بنیان‌گذاران نباید از یافتن سرمایه‌گذار و حامی اولیه بزرگ، خیلی خرسند شوند. شرکت‌های کمی بوده‌اند که بخاطر اسامی بزرگی که در لیست جدول سرمایه‌کذاران خود داشته‌اند به موفقیت رسیده‌اند.

۷. نادیده گرفتن چالش افزایش سرمایه راند A

سرمایه سری A مرحله‌ای از جذب سرمایه است که بنیان‌گذار می‌تواند فراتر از هدف راه‌اندازی کسب‌وکار رفته و به سوی ساخت چشم‌اندازها حرکت کند. بنیان‌گذاران برای جذب سرمایه‌گذاران سری A باید به طور جدی تلاش کنند. آنها نیاز به یک تیم عالی، یک برنامه‌ریزی ۱۸ ماهه، درک صحیح از هزینه‌های جذب مشتری و سایر معیارهای درآمدی، درک فضای رقابتی و نقشه مسیر محصول دارند. این اصلا کار ساده‌ای نیست و چیزی نیست که یک شبه حاصل شود.

۸. خستگی ذهنی

کارآفرینان اغلب متحمل فشارهای بیش از حدی می‌شوند. آنها گاهی تا ۸۰ ساعت در هفته کار می‌کنند و حتی نمی‌توانند یک شب هم خواب راحتی داشته باشند. آنها معمولا بیش از حد کار می‌کنند، تنها و لبریز از استرس و اضطراب هستند و این عوامل منجر به تخریب ظرفیت خلاقیت و تحلیل آنها می‌شود، ولی متوجه آن نمی‌شوند تا زمانی که خیلی دیر شده و کار از کار گذشته است. بنیان‌گذاران نیاز به کسی دارند که مراقب آنها باشد تا ناامیدی‌های اجتناب‌ناپذیر به نقاط بحرانی تبدیل نشوند.

هیچکس یک فرمول جادویی برای موفقیت اولیه یک بنیان‌گذار ندارد، اما اگر از این 8 اشتباه جلوگیری کنند شانس دستیابی به چشم‌اندازهایشان افزایش پیدا می‌کند.

نویسنده:‌ مائده رضائی

منبع: entrepreneur.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *