بلاکچین چیست؟ راهنمای گام به گام – بخش دوم

بلاکچین چیست
آنچه در این مقاله می‌خوانید

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران –  blockchain فناوری بسیار مهمی است که بعد از ظهور آن تغییرات زیادی در حوزه‌های مختلف فناوری ایجاد شد. یکی از این حوزه‌ها ارز دیجیتال یا رمز ارز است که پیش بینی میشود حوزه مالی، بانکی و تبادلات را بطور کلی و بیش از آنچه تاکنون اتفاق افتاده متحول کند. بنابراین درک و شناخت ما از بلاکچین بسیار حائز اهمیت است و لازم است تا تصویر صحیحی از ماهیت و امکانات بلاک چین در دانسته‌های ما وجود داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا گام به گام شما را با بلاکچین آشنا کنیم. البته با توجه به حجم زیاد، این مطلب در چند بخش برای شما ارائه خواهد شد.

بلاکچین چگونه کار می کند؟

بلاک چین صفحه‌ای گسترده از کدهای ثبت شده است که هزاران بار در شبکه‌ای از رایانه‌ها کپی شده است. اطلاعات موجود در Blockchain بطور منظم به عنوان یک پایگاه داده مشترک به هم متصل تأیید میشوند. این روشی برای استفاده از شبکه است که چندین مزیت دارد. بانک اطلاعاتی Blockchain در هیچ مکان واحدی ذخیره نمیشود که این به یعنی همه اطلاعات کاملاً در دسترس عموم بوده و به راحتی قابل اثبات است. هیچ نسخه متمرکزی از این اطلاعات برای نفوذ یا فعالیت هکرها وجود ندارد و داده‌های آن بطور همزمان توسط میلیون‌ها رایانه میزبان تأیید میشود.

برای مقایسه تفاوت بلاکچین با Google Sheets توجه شما را به نظر یک متخصص بلاک چین جلب میکنیم:

روش سنتی اشتراک اسناد، توسط دو کاربر در Microsoft Word به این شکل است که زمانی که هر دو کاربر قصد ویرایش یک فایل را داشته باشند این امکان وجود ندارد. بنابراین لازم است تا یک کاربر تغییرات خود را نهایی کند و برای کاربر دیگر ارسال کند. سپس کاربر بعدی میتواند ویرایش اطلاعات در فایل را انجام دهد.

همین مشکل در سیستمهای بانکی نیز وجود دارد. به این ترتیب که فرض کنید بانک قصد دارد تا چک شما را نقد کند و شما نیز در همان زمان قصد دارید تا از ATM پول برداشت کنید. در این زمان بانک باید مانده حساب شما را ذخیره کند و عملیات دیگری تا بروزرسانی اطلاعات مقدور نیست.

در Google Docs یا Google Sheets هر دو کاربر به یک سند دسترسی دارند. در این حالت، در همان زمان و در نسخه واحد، سند برای هر دو کاربر قابل مشاهده است. بنابراین این شبیه یک دفترچه مشترک است که دو کاربر به یک سند بطور همزمان دسترسی خواهند داشت.

در مورد اشتراک اسناد قانونی انتقال و مالکیت نیز دسترسی چند کاربر به یک موضوع مورد توجه است. چراکه بسیاری از انواع قراردادهای حقوقی وجود دارند که انتقال آنها، مفقودی آنها و همگام نبودن با نسخ دیگر بسیار مورد توجه است.

William Mougayar

مشاور سرمایه گذاری، کارآفرین، بازاریاب، استراتژیست و متخصص بلاک چین

بنابراین در جمع بندی میتوان بیان داشت که بلاکچین چند مزیت و قابلیت ویژه و منحصربفرد دارد:

متعلق به یک نهاد واحد نیست و از مزیت غیر متمرکز بودن برخوردار است.

داده‌ها به شکل رمزنگاری شده در داخل سیستم ذخیره میشوند.

بلاکچین تغییر ناپذیر است، بنابراین هیچکس نمیتواند داده‌های ثبت شده در Blockchain را دستکاری کند.

بلاکچین شفاف است. پس امکان پیگیری و رصد اطلاعات برای هر فردی در هر زمانی وجود دارد.

سه پایه فناوری Blockchain

سه ویژگی اصلی تکنولوژی بلاکچین شامل موارد زیر است:

عدم تمرکز – شفافیت – تغییرناپذیری

پیش از این دلیل اینکه بلاکچین سه ویژگی فوق را دارد را با ذکر مثال شرح دادیم. برای توضیح بیشتر قصد داریم تا در مورد ویژگی تغییرناپذیری در بلاک چین بگوییم.

علت وجود ویژگی تغییرناپذیری عملکرد هش رمزنگاری در بلاکچین است. به زبان ساده، هش کردن به معنای گرفتن رشته ورودی به هر اندازه است که با کدهای برنامه نویسی پدید میاید و هر بلاک هش انحصاری خودش را دارد. در حوزه رمز ارزها مانند بیت کوین، معاملات یا تراکنش‌ها یک ورودی جدید هستند که بر مبنای الگوریتم هش نگاری (برای بیت کوین از SHA-256) انجام میشود.

در فرایند هش نگاری مهم نیست که ورودی شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد اگرچه خروجی همیشه دارای طول ثابت 256 بیت خواهد بود. این مسأله زمانی حائز اهمیت میشود که شما با تعداد زیادی از داده‌ها و تراکنش‌ها سروکار دارید. بنابراین اساساً به جای ذخیره سازی داده‌های فراوان، فقط با یک داده منظم و یک الگو به نام هش مواجه خواهید بود.

یک تابع هش رمزنگاری در واقع یک مجموعه از توابع هش است که دارای ویژگی‌های مختلفی است که برای رمزنگاری مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مهمترین این ویژگی‌ها “اثر بهمن” است. به بیان ساده تر در صورتی که شما تغییر کوچکی در داده‌های یک هش انجام دهید باعث پدید آمدن تغییرات بنیادی در کل آن هش خواهید شد.

جهت مشاوره و ثبت نام دوره های نیمه حضوری و مجازی MBA و DBA دانشگاه تهران میتوانید بر روی این (لینک) کلیک کرده یا با شماره 02122136764 تماس گیرید.

هم اکنون اقدام به ثبت نام نمایید

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

لینک‌های مفید

برچسب‌ها