دورههای مدیریت MBA معمولا با گرایشهای مختلف به مخاطبان عرضه میشود. این گرایشها شامل بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی و… هستند. دوره نیمهحضوری مدیریت استراتژی MBA در دانشگاه تهران با هدف دادن دید تفکر استراتژیک به مدیران کسب و کارها طراحی شده است.
بهتر است قبل از اینکه با این دوره آشنا بشویم یک داستان مدیریتی را مرور کنیم.
تلفنهای همراه نوکیا را حتماً به خاطر دارید. گوشیهایی با سیستم عاملهای جاوا ، سیمبین و ویندوز که پیش از ورود اپل و سامسونگ به بازار تلفن همراه، نوکیا را به بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان تبدیل کرده بود. نوکیا تا سال ۲۰۰۷ ارزشمندترین برند را در میان تولیدکنندگان تلفن همراه در اختیار داشت اما در سال ۲۰۱۴ حتی نام آن در میان ۵۰۰ برند برتر دنیا قرار نگرفت. چه اتفاقی برای نوکیا افتاد؟
نوکیا تغییرات سریع محیط کسب و کار را دست کم گرفت؛ عرضه تلفنهای همراه هوشمند اَپل تحت نام آیفون در سال ۲۰۰۷، ذائقه عموم را نسبت به استفاده از گوشیهای پیشین عوض کرد. اما نوکیا با ادامه رویه فعالیت خود و تمرکز بر قابلیتهای سخت افزاری گوشیهایش، از توسعه نرم افزاری آنها جا ماند. پس از مدت قابل توجهی تاخیر، نوکیا در سال ۲۰۱۱ بالاخره تصمیم به تغییر سیستم عامل گوشیهای خود گرفت اما نه به سیستم عامل اندروید شرکت گوگل.
نوکیا برای دوری از رقابت مستقیم با سامسونگ، که در آن زمان رشد زیادی را تحت سیستم عامل اندروید تجربه کرده بود، سراغ شرکت مایکروسافت رفت و سیستم عامل جدیدی به نام ویندوزفون را برای گوشیهایش در نظر گرفت. بدین ترتیب تلفنهای همراه هوشمند جدیدی با این سیستم عامل وارد بازار شدند اما در نهایت پس از ۳ سال تلاش نافرجام، نوکیا در سال ۲۰۱۴ کل تولید تلفنهای همراه خود را به مایکروسافت فروخت و تا تنها بر سه حوزه تکنولوژی (تبلت و …)، سرویس نقشه و مسیریابی ماهوارهای و صنایع زیرساخت شبکههای مخابراتی متمرکز گردد.
تصمیماتی که نوکیا در هر برهه زمانی اتخاذ کرد ناشی از استراتژیهای آن شرکت در آن برههها بود؛ ادامه فعالیت با تمرکز بر قدرت سخت افزار، عدم رقابت مستقیم با گوشیهای با سیستم عامل اندروید، خروج از رقابت برای تمرکز بر سایر قابلیتها و … . شاید اگر نوکیا از همان ابتدا چشم انداز خود را به شکل دیگری تصویر میکرد، تحلیل کامل تر و سریع تری نسبت به محیط اطراف خود داشت و برنامه عملیاتی دیگری برای دستیابی به اهداف خود اتخاد مینمود، حالا در میان قدرتمندترین تولیدکنندگان تلفن همراه هوشمند حضور داشت. شاید اگر همین تصمیم خروج از بازار تلفن همراه را نمیگرفت، در آینده توانایی ادامه سایر فعالیتهایش را نیز نداشت… و اینها همه یعنی استراتژی.
ثبت نام: دوره MBA یکساله دانشگاه تهران
مخاطبان MBA استراتژی
- مدیران میانی سازمانها
- کارآفرینها
- صاحبان کسب و کارهای کوچک
- مدیران عملیات
- افراد علاقمند به ارتقا به سمتهای مدیران میانی و ارشد
بعد از گذراندن این دوره چه موقعیتهای شغلی در انتظار ماست؟
گذراندن دوره های MBA با گرایش استراتژی شما را برای هدایت یک شرکت آماده میکند. اگر کارآفرین هستید یا صاحب کسب و کار کوچک، بعد از گذراندن این دوره میتوانید آینده شرکت خود را به شکل بهینهترین برنامهریزی کنید. همچنین اگر قصد دارید تا به سمتهای ارشد مدیریت در سازمان خود دست پیدا کنید دوره MBA استراتژی دانشگاه تهران بهترین گزینه برای شماست.
– مشاوره استراتژی به شرکتهای بزرگ و استارت آپها
– کارشناس تحلیل کسب و کار و برنامه ریزی استراتژیک
– کارشناس تدوین و پیادهسازی استراتژی
شرایط شرکت در دوره چیست؟
برای شرکت در این دوره شما باید مدرک کارشناسی داشته باشید. در صورتیکه مدرک کارشناسی ندارید باید وارد فرایند مصاحبه بشوید تا سوابق کاری و مدیریتی شما بررسی شوند.
هزینه دوره MBA بازاریابی چقدر است؟
برای اطلاع از هزینه دوره MBA و نحوه پرداخت آن اینجا را کلیک کنید.
در گرایش استراتژی چه می آموزید؟
– تفکر استراتژیک
– تحلیل قابلیتهای درونی و نقاط قوت و ضعف
– آنالیز محیطی و تحلیل موقعیت رقبا
– ابزارها و تکنیکهای تدوین استراتژی
– آنالیز محیطی و تحلیل موقعیت رقبا
– مبانی جاریسازی استراتژی
دروس و سرفصل های دوره MBA گرایش استراتژیک
دروس عمومی
نام درس | مدت (ساعت) |
---|---|
+ مبانی سازمان و مدیریت | ۱۸ |
+ اقتصاد برای مدیران | ۲۴ |
+ مدیریت منابع انسانی | ۲۴ |
+ حسابداری برای مدیران | ۲۴ |
+ اصول بازاریابی | ۲۴ |
+ مدیریت مالی و بودجه ریزی بنگاه ها | ۲۴ |
+ اصول و فنون مذاکره | ۲۴ |
+ مدیریت پروژه مقدماتی | ۲۴ |
+ مدیریت انتقال فناوری | ۲۴ |
+ برنامهریزی استراتژیک | ۲۴ |
دروس تخصصی
نام درس | مدت (ساعت) |
---|---|
+ مدلهای کسب و کار | ۲۴ |
+ مدیریت استراتژیک | ۲۴ |
+ تدوین طرح کسب و کار | ۲۴ |