تجارت الکترونیک ۳

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

مزایای منحصربه فرد  تجارت الکترونیک

در دو نوشته قبلی مرتبط با تجارت الکترونیک (تجارت الکترونیک 1 و 2) با کلیات و تعاریف تجارت الکترونیک و همچنین تاریخچه آن آشنا شدیم. در این نوشتار سعی داریم تا با بررسی مزایای منحصربه فرد این نوع تجارت، بیشتر با کسب و کار در فضای مجازی آشنا شویم.

  1. در تجارت الکترونیکی تأخیر ناشی از تهیه و ارسال مدارک از بین می‌رود.
  2. در تجارت الکترونیکی از آنجا که داده‌ها به دفعات وارد سیستم نمی‌شوند احتمال بروز خطا کاهش می‌یابد.
  3. صرفه‌جویی در نیروی کار به علت عدم نیاز به ورود مجدد داده‌ها به سیستم و کاهش هزینه آن. بررسیهای علمی نشان داده است که استفاده از روشهای تجارت الکترونیکی نسبت به تجارت سنتی هزینه‌های عملیات تجاری را بین 20 تا 75 درصد کاهش می‌دهد.

4.در تجارت الکترونیکی به علت اینکه زمانهای تأخیر کاهش می‌یابد جریان اطلاعات از روانی و اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود

5.در تجارت الکترونیکی وصول پیام به طور الکترونیکی و بدون وقفه به فرستنده اعلام می‌گردد.

  1. تجارت الکترونیکی محدودیت‌های زمانی و مکانی تجارت را برداشته است, به عبارت دیگر تجارت را به تجارت جهانی تبدیل کرده است.دسترسی آسان, مطمئن و سریع به اطلاعات و برقراری ارتباطات با خریداران و فروشندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با بهره‌گیری از مبادله الکترونیکی داده‌ها, هزینه جمع‌آوری و پردازش اطلاعات کاهش می‌یابد و بعد مسافت بین خریدار و فروشنده از میان می‌رود و سرعت و صحت عملیات افزایش می‌یابد در نتیجه از این طریق می‌توان تجارت جهانی واقعی را تجربه کرد
  2. کاهش هزینه تمام شده کالا و خدمات : یکی از هزینه‌های عمده محصولات و خدمات هزینه‌های بازاریابی و سرویس‌دهی و توزیع است. در تجارت الکترونیکی به علت پایین آمدن هزینه‌های بازاریابی و توزیع و برداشتن واسطه‌ها قیمت تمام شده محصولات تا حدود زیادی پایین می‌آید.
  3. افزایش رقابت : مسئله رقابت موضوع مهمی در تجارت الکترونیکی به حساب می‌آید. شرکتها و مؤسسات باید از آن استفاده کنند و اگر از این ابزار استفاده نکنند در حالی که شرکتهای رقیب استفاده نمایند, دیر یا زود کنار گذاشته خواهند شد. تجارت الکترونیکی رقابت را تشدید نموده است. زیرا تمامی شرکتها می‌توانند به معرفی خود و محصولات خود بپردازند و مصرف‌کنندگان به سرعت می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری نمایند و بهترین فروشنده را انتخاب نمایند
  4. امکان عرض اندام شرکت‌های کوچک و متوسط در سطح جهان : در تجارت سنتی شرکتهای کوچک و متوسط نمی‌توانند به راحتی در سطح جهانی حضور یابند. ولی تجارت الکترونیکی سبب می‌شود که شرکت های کوچک و متوسط هم بتوانند در سطح جهانی خود را معرفی نمایند و به عرضه محصولات و خدمات خود بپردازند و با شرکتهای بزرگ به رقابت بپردازند
  5. افزایش فروش بنگاهها و شرکتها به علت حضور در بازارهای جدید و جهانی
  6. برداشتن محدودیت‌های زمانی برای عرضه خدمات و محصولات توسط بنگاهها. با استفاده از تجارت الکترونیکی مشتریان می‌توانند در طول 24 ساعت به عرضه‌کنندگان کالا و خدمات, تماس برقرار نمایند و نیازهای خود را تأمین نمایند

12.کاهش هزینه‌های اجتماعی : تجارت الکترونیکی باعث کاهش هزینه‌های رفت و آمد افراد, صرفه‌جویی در وقت, کاهش ترافیک, کاهش آلودگی هوا, شلوغی معابر و سایر هزینه‌های اجتماعی می‌گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *