روش‌های برقراری ارتباط موثر مدیران با کارکنان

ارتباط موثر مدیران
آنچه در این مقاله می‌خوانید

برقراری ارتباط موفق میان مدیران با کارکنان یکی از عناصر اصلی موفقیت و چالش های مدیریتی در سازمان است. تمامی مدیران توانمند با به‌کارگیری استراتژی‌های خاصی به ارتباط با کارکنان می‌پردازند. بدون‌شک مزایای فوق‌العاده این ارتباط در راستای دستیابی به اهداف مجموعه خواهد بود. باوجود مهارت ارتباطی مدیران با کارکنان، باید این روابط تقویت شوند و ادامه‌دار باشند.

راهکارهای مفیدی برای ارتقا و تقویت مهارت‌های ارتباطی در سازمان وجود دارند که تمامی مدیران ارشد، صاحبان مشاغل، کارآفرینان و… برای موفقیت در کسب‌وکار خود باید آن‌ها را بیاموزند و از آن‌ها استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد روش‌های برقراری ارتباط موفق مدیران با کارکنان صحبت کنیم. اگر شما نیز صاحب کسب‌وکاری هرچند کوچک هستید یا قصد راه‌اندازی آن را دارید، بهتر است تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

مهارت ارتباطی سازمانی چیست و چه اهمیتی دارد؟

مهارت‌های ارتباطی در سازمان به توانایی افراد برای تعامل و ارتباط موثر در سازمان اشاره دارد. شاید در نگاه اول این برقراری این ارتباط ساده به‌نظر برسد؛ ولی درحقیقت اینگونه نیست. توانایی انتقال صحیح اطلاعات، هنر گوش دادن، ارائه ایده‌های خلاقانه، مدیریت روابط و رفع اختلافات از جمله مهارت‌هایی است که تمامی مدیران برای رشد و توسعه کسب‌وکار خود به آن نیاز دارند. در ادامه به اهمیت و مزایای این روابط خواهیم پرداخت.

بهبود هماهنگی میان تیم‌ها

مهارت ارتباطی مدیران از جایی اهمیت پیدا می‌کند که این روابط می‌تواند به بهبود هماهنگی میان بخش‌های مختلف سازمان کمک کند. ارتباطات موثر میان تیم‌های مجموعه و اعضا به هماهنگی و همفکری هرچه بیشتر منجر خواهد شد.

بهبود هماهنگی میان تیم‌ها

انتقال و جریان دقیق اطلاعات

در صورت ارتقا مهارت ارتباطی مدیران با بخش‌های مختلف سازمان انتقال بهتری از جریان اطلاعات صورت خواهد گرفت. این انتقال دقیق و به‌موقع از بروز حوادث جلوگیری به عمل می‌آورد.

افزایش انگیزه و تعهد کاری افراد

با افزایش مهارت ارتباطی مدیران با سایر کارکنان مجموعه انگیزه بالایی در کارکنان ایجاد خواهد شد. این موضوع که جایگاه هر فردی در سازمان مورد احترام واقع می‌شود به انگیزه افراد رونقی اساسی خواهد بخشید. درصورتی‌که کارکنان انگیزه بالایی برای فعالیت خود در سازمان داشته باشند، تعهد کاری آن‌ها نسبت به مسئولیت سپرده شده افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مدیریت ارتباطات و اختلافات

مهارت‌های ارتباطی در سازمان به مدیران کمک خواهد کرد تا از بروز مشکلات ارتباطی و اخلاقی میان کارکنان جلوگیری کنند. همچنین مدیریت کردن اختلافات به‌وجود آمده در سازمان با ارتباط موثر مدیران و کارکنان میسر خواهد شد. علاوه‌براین سوءتفاهم‌های ایجاد شده نیز در سایه مدیریت باکیفیت ارتباطات مرتفع خواهند شد.

ارتقا همکاری

افزایش سطح همکاری میان تیم‌ها و بخش‌های مختلف یکی از مواردی است که اهمیت مهارت‌های ارتباطی در سازمان را نمایان می‌سازد و ساختار بهتری از سازمان را به نمایش می‌گذارد.

بهبود کیفیت مدیریت

مهارت ارتباطی مدیران به بهبود کیفیت مدیریت، اتخاذ تصمیم، پیشبرد استراتژی‌ها و… برای دستیابی سریع‌تر به اهداف کمک خواهد کرد.

بهبود فرآیند خلاقانه

مهارت‌های ارتباطی در سازمان به افراد، تیم‌ها و بخش‌ها مختلف در یک مجموعه کمک می‌کند تا نظرات، ایده‌ها و تفکرات خلاقانه خود را ارائه کنند. ارائه این ایده‌های ناب برای پیشبرد اهداف سازمان حیاتی و لازم خواهد بود.

بهبود روابط با مشتریان

مهارت ارتباطی مدیران در داخل مجموعه سبب خواهد شد تا ارتباط بهتر و موثرتری نیز با مشتریان برقرار شود این موضوع سبب خواهد شد تا رضایت مشتریان جلب شود و به بازارداری مجموعه کمک خواهد کرد و این یکی از مهارت های مدیر فروش موفق است.

 

انواع استراتژی‌های موثر در ارتباط سازمانی

مهارت ارتباطی مدیران جزء غیرقابل انکار مدیریت موثر در هر سازمانی محسوب می‌شود. گفت‌وگوی متفکرانه سبب ایجاد روابط مثبت در سازمان خواهد شد که بهبود شرایط و پیشرفت مجموعه منتهی می‌شود. در ادامه به معرفی انواع استراتژی‌های موثر ارتباط سازمانی پرداخته‌ایم.

انواع استراتژی‌های موثر در ارتباط سازمانی

استراتژی شفاف‌سازی

اساس کار در استراتژی شفاف‌سازی ارائه اطلاعات، تصمیم‌گیری‌های سازمانی به‌صورت شفاف به کارکنان است. این نوع از استراتژی سبب اعتمادسازی میان کارکنان و سازمان می‌شود.

استراتژی انعطاف‌پذیری

باتوجه به تغییرات بازار و دنیای صنعت تمامی افراد در جایگاه شغلی خود باید دارای انعطاف‌پذیری باشند. تطابق وظایف و عملکرد افراد در مجموعه براساس نیاز و اهداف سازمانی از مواردی است که باید اولویت تمامی افراد مجموعه قرار بگیرد. مهارت‌های ارتباطی در سازمان به این انعطاف‌پذیری کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

فراهم کردن بستر مناسب برای همکاری بهتر کارکنان

مهارت‌های ارتباطی در سازمان تنها مختص مدیران نخواهد بود؛ بلکه کارکنان نیز باید از آن‌ها بهره‌مند شوند. فراهم کردن بستر مناسبی برای ارائه ایده، حل اختلافات و همکاری بهتر از استراتژی‌های موثر در ارتباط سازمانی به‌شمار می‌روند.

استراتژی توسعه مهارت‌های ارتباطی

با این استراتژی می‌توان به بهبود مهارت افراد در سازمان امیدوار شد. ترویج کار تیمی، حل اختلافات و… با آموزش و حضور در دوره‌ها و کارگاه‌های برگزار شده در سازمان امکان‌پذیر است.

 

دوره های مرتبط دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران:

دوره مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی

دوره تربیت مدیر منابع انسانی

 

مهارت‌های نرم ارتباط با کارمندان

مهارت‌های نرم ارتباط مدیران با کارمندان اهمیت بالایی خواهد داشت. هنر گوش دادن، ارتباط موثر و قوی، فرصت انتقال ایده‌های خلاقانه، تشویق، حمایت و انگیزه‌بخشی، حل مسائل و مدیریت اختلافات در کنار ترویج همکاری از جمله مهم‌ترین مهارت ارتباطی مدیران با کارکنان محسوب می‌شوند.

مدیر قدرتمند در هر سازمانی باید توانایی گفت‌وگوی موثر و نتیجه‌بخش با کارکنان را داشته باشد. گوش دادن به مشکلات، دغدغه‌ها و ایده‌های کارکنان به موفقیت بیشتر مجموعه خواهد کرد. به‌بیان دیگر با ارتباط بهتر مدیران با کارکنان علاوه بر بهبود روابط و ایجاد اطمینان، ارتقا انگیزه کارکنان، افزایش بهره‌وری و درآمدزایی را به‌دنبال خواهد داشت. درصورت حمایت و تشویق کارکنان شایسته نیز به سودآوری هرچه بیشتر سازمان در راستای اهداف می‌توان امیدوار بود.

مهارت‌های نرم ارتباط با کارمندان از جمله مهارت‌هایی است که در دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف تدریس می‌شوند. برای اینکه به مدیری موفق تبدیل شوید و مهارت ارتباطی مدیران موفق را بیاموزید می‌توانید در دوره‌های اختصاصی سازمانی و تربیت مدیران ارشد در سازمان شرکت کنید.

با شرکت در دوره mba دانشگاه تهران می توانید بر تمامی مهارت های مدیریتی و ارتباطی مسلط شوید و جلسات حضوری با همکاران خود یک شبکه ارتباطی ایجاد نمایید.

مهارت‌های نرم ارتباط با کارمندان

چالش‌ها

همانطور که عنوان شد ارتباط مدیران و کارکنان همیشه سهل و آسان نخواهد بود و ممکن است با چالش‌هایی در این زمینه روبه‌رو شویم. به‌بیان دیگر مهارت ارتباطی مدیران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود؛ ولی چالش‌ها و دغدغه‌هایی در این مسیر وجود دارند که با درایت و توانایی افراد و شرکت در دوره‌های آموزشی کارآمد قابل حل خواهند بود.

ارتباط گرفتن مدیران با افراد از سطوح مختلف طبقاتی ممکن است سخت باشد. البته جای نگرانی نیست؛ چراکه با کمی آموزش و تمرین این چالش مرتفع خواهد شد. تفاوت‌های فرهنگی و سطح دغدغه شخصی افراد ممکن است سبب بروز این چالش‌ها شوند.

استفاده از تکنولوژی یکی از چالش‌های بزرگ دنیای مدرن به‌شمار می‌رود. تمامی مدیران برای تقویت مهارت‌های ارتباطی در سازمان باید به استفاده از تکنولوژی روز دنیا روی بیاورند. آموزش به کارکنان و تعامل اطلاعات در بستر تکنولوژی از دیگر چالش‌هایی است که مدیران برای ارتباط بهتر در سازمان با آن مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید: چالش‌های مدیریتی و انواع مسائل سازمانی

رفع چالش‌های سازمانی

مدیریت زمان نیز از دیگر چالش‌های تمامی مدیران محسوب می‌شود. کمبود زمان و بروز مشکلات پیش‌بینی نشده ممکن است فرصت مشورت و دریافت ایده از کارکنان را سلب کند. مدیریت زمان می‌تواند بر تصمیم‌گیری عجولانه افراد نیز اثرگذار باشد.

کلام آخر

هیچ سازمان موفقی بدون مهارت ارتباطی مدیران با کارکنان به‌وحود نیامده است. ارتباط قوی میان بخش‌های مختلف یک سازمان را تشکیل می‌دهد و آن را برای بقا حفظ می‌کند. ایجاد و حفظ این روابط که نقش کلیدی موفقیت را ایفا خواهد کرد به مهارت خاصی نیاز دارد. مهارت‌های ارتباطی در سازمان از جمله ترفندها و راهکارهای اکتسابی محسوب می‌شوند که توسط مدیران ارشد آموزش داده می‌شوند. حتی درصورتی‌که این مهارت‌ها را به‌صورت ذاتی داشته باشید، باید برای ارتقا و تقویت آن‌ها قدمی رو به جلو بردارید تا موفقیت خود و مجموعه را تضمین کنید.

هم اکنون اقدام به ثبت نام نمایید

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

لینک‌های مفید

برچسب‌ها