همه افراد رویاهایی را در ذهن میپرورانند. مسیر تحقق رویاها برای هیچکس هموار نیست و باید برای رسیدن به آن تلاش کرد. برخی در این مسیر از اهداف خود دورتر میشوند و این بهدلیل عدم شناخت درست مسیر خواهد بود. در صورتیکه مسیر صحیح برای رسیدن به خواستهها شناسایی شود، طی کردن آن تنها نیازمند پشتکار و تلاش خواهد بود. همه افراد به راهاندازی کسبوکار شخصی خود میاندیشند و این نهایت آرزوی هر فردی است که بتواند به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند.
کسبوکار هر فردی ساعات زیادی از طول روز وی را شامل میشود و بههمین دلیل حائز اهمیت خواهد بود. اینکه افراد بتوانند از فعالیت خود در طول روز لذت ببرند، رضایت آنها را در پی خواهد داشت. برای راهاندازی هر کسبوکاری باید مراحلی را پشت سر گذاشت. تعیین هدف و شناسایی آن اولین قدم از این مسیر است که میتواند، رویای شیرین هر فرد را محقق و به موفقیت کسب و کار کمک کند. برای اطلاع از راهکارهای طلایی راهاندازی کسبوکار و شروع آن از صفر همراه ما باشید. در ادامه مراحل شروع از صفر بیان شدهاند.
1- ایده کسبوکار خود را پیدا کنید
پیدا کردن ایده مناسب برای راهاندازی کسبوکار به چند عامل مهم بستگی دارد. مهمترین موضوع علاقه فردی است. درصورتیکه میل و رغبت به انجام کاری در ذات انسان وجود داشته باشد برای تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. علاوه بر علاقه شخصی نیاز بازار نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار محسوب میشود.
برای شروع کسبوکار از صفر بهتر است در ابتدا مهارتها، توانایی و علاقهمندی شناسایی شود. سپس نیازها و مشکلات افراد و جامعه مورد بررسی قرار گیرد. بررسی بازار و خدمات ارائه شده توسط رقبا نیز نباید فراموش شود؛ چراکه عامل مهمی برای پیدا کردن ایده اولیه کسبوکار و موفقیت در آن خواهد بود.
اگر بازار برای تجارتی که مدنظر دارید، مناسب نبود، نگران نباشید. ممکن است شما بتوانید با تدابیر، خلاقیت و راهکارهای طلایی خود این سیل را به دریایی تبدیل کنید که شما را به ساحل موفقیت سوق دهد.
بیشتر بخوانید:
بهترین ایده سرمایه گذاری حتی با سرمایه کم
کارآفرینی چیست و چه انواعی دارد؟
2- در صورت نداشتن توانایی تحقیق و بازاریابی، مهارت لازم را کسب کنید
شروع کسبوکار و موفقیت در آن بیش از هر چیزی به توانایی افراد در تحقیق و بازاریابی بستگی دارد. این دو مهارت به افراد کمک میکنند تا در هر تجارتی موفق ظاهر شوند. درصورتیکه این مهارتها را ندارید، بهتر است هرچه زودتر برای کسب آنها اقدامات لازم را انجام دهید.
دورههای متعددی برای کسب آگاهی در زمینه اصول بازاریابی و تحقیق در بازار وجود دارند، دورههای اصول بازاریابی، بازاریابی پیشرفته، استراتژیهای بازاریابی، بازاریابی دیجیتال و… از جمله آنها بهشمار میروند. این دورهها افراد را برای حضور در بازار رقابت کسبوکار آماده خواهند ساخت. افزایش فهم مشتریان، بهبود تصمیمگیری، ایجاد ارتباط با مشتریان و… از دیگر مزایای کسب مهارت در زمینه تحقیق و بازاریابی است.
3- شناسایی بازار هدف پس از یافتن ایده کسب و کار
شناسایی بازار هدف پس از یافتن ایده گامی مهم در راهاندازی کسبوکار محسوب میشود. این موضوع کمک میکند تا استراتژیهای بازاریابی را بهبود ببخشید و به شکلی تاثیرگذار با مشتریان ارتباط بگیرید.
شناسایی بازار هدف این امکان را فراهم میکند تا گروه مشتریان را شناسایی کنید و محدودیتها و فرصتهای موجود در بازار را با توجه به ایده خود مورد ارزیابی قرار دهید. با شناسایی نیاز مخاطب و ارائه محتوای متناسب با آن میتوان به افزایش بازدهی تبلیغات نیز بهراحتی دست یافت. شناخت دقیق و کامل از بازار هدف پس از تعیین ایده کسبوکار اهمیت بالایی خواهد داشت؛ چراکه به شما کمک میکند تا بازاریابی هوشمندانه و موفقی را پیش رو داشته باشید.
بیشتر بخوانید: بهترین ایدههای کارآفرینی حتی با سرمایه کم
4- ساختار و پلن خود را مشخص کنید
برنامه افراد برای شروع و راهاندازی کسبوکار قسمتی اساسی از راهبرد اهداف بهشمار میرود که با مهارت های بیزینس کوچینگ بسیار بهتر خواهد بود. تعیین ساختار و پلن کمک میکند تا اهداف و استراتژیها را به شکلی بهینه و سازمانیافته مدیریت کنید. چند گام مهم برای تعیین ساختار و پلن عبارت هستند از: تعریف اهداف، تحلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی و محیطی، شناخت نیاز مشتریان، شناسایی بازار هدف، شناخت نقاط ضعف و قوت، تعیین استراتژی، تخصیص منابع.
دوره مرتبط دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران:
دوره آموزشی تدوین طرح کسب و کار
5- یک نام و برند برای کسبوکار خود انتخاب کنید
انتخاب نام و برند برای کسبوکار یک فرآیند مهم و حیاتی برای راهاندازی هر کسبوکاری خواهد بود. این موضوع در آینده شغلی اثرات بیشماری خواهد داشت. این موضوع از این جهت حائز اهمیت خواهد بود که مشتریان با این نام و برند برای اولین بار با شما و کسبوکارتان ارتباط خواهند گرفت.
برای انتخاب نام دقت کنید که این برند باید ساده باشد تا بهراحتی توسط مشتریان یادآوری شود. همچنین این نام باید با کسبوکار راهاندازی شده همخوانی داشته و با ارزشهای آن مطابق باشد. ثبت تجاری نام برند و بررسی قوانین مربوط به آن نیز از دیگر نکاتی است که نباید آن را فراموش کنید.
بهتر است نام تجاری خود را کمی کلیتر انتخاب کنید. این موضوع به شما در آینده کمک بزرگی خواهد کرد؛ چراکه در صورت لزوم میتوانید با توسعه برند، کسبوکار خود را گسترش دهید و آن را رونق ببخشید. نام و برند شما باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند شخصیت تجارت شما را به آنها القا کند.
6- محاسبات مالی و هزینههای راهاندازی را مشخص کنید
برای راهاندازی کسبوکار تعیین میزان سرمایه اولیه برای شروع کار از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت مالی در این مرحله باید با دقت بیشتری صورت گیرد و برای تمامی کارها برنامهریزی لازم انجام شود. با تحلیل درست هزینهها میتوان امید بیشتری به موفقیت پروژه داشت.
با تحلیل و برنامهریزی برای هزینههای ثابت و متغیر در کسبوکار شناخت بهتری از هزینهها خواهید داشت. در مرحله بعدی باید الویتبندی درستی داشته باشید تا بتوانید طبق آن برای مدیریت مالی اقدام کنید. با اینوجود شما بهراحتی خواهید توانست برنامه مالی را تهیه کنید. طبق این برنامه میتوانید، دریابید چه زمانی پروژه شما به سودآوری خواهد رسید.
محاسبه مالیات و هزینههای عملیاتی و فنی از مسائلی است که نباید هیچوقت آن را فراموش کنید؛ چراکه موضوع مهمی در مدیریت کسب و کار محسوب میشوند. درصورتیکه برای امور مالی دچار مشکل هستید و مهارت کافی ندارید، بهتر است برای آموزش آن هرچه سریعتر اقدام کنید و دورههای مالی مربوط به کسبوکار خود را فرابگیرید.
دوره مدیریت کسب و کار مرتبط دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران:
7- سرمایه اولیه را تهیه کنید؛ شخصی یا یافتن سرمایهگذار
برای شروع و راهاندازی کسبوکار بودجه و سرمایه اولیهای را باید در نظر گرفت. بسته به پروژهای که شروع خواهید کرد، سرمایه اولیه میتواند کم یا زیاد باشد. در هرصورت باید برای تهیه سرمایه اولیه اقداماتی را بیاندیشید و آنها را عملیاتی کنید.
سرمایه اولیه برای شروع کسبوکار میتواند از بودجه شخصی و پسانداز افراد باشد یا از طریق سرمایهگذار تامین شود. سرمایهگذاران برای پروژههایی که سودآوری منطقی داشته باشند، مبالغ خوبی هزینه خواهند کرد. بدیهی است که در ازای صرف این هزینه اولیه انتظاراتی از طرف مقابل خواهند داشت که در مورد آنها باید به توافق نظر رسید.
گرفتن وام یا تسهیلات بانکی نیز از دیگر گزینههای افراد برای راهاندازی کسبوکار بهشمار میروند. اگر بودجهای که برای شروع پروژه خود در نظر گرفتهاید، توجیه اقتصادی داشته باشد، میتوانید آن را از دوستان، خانواده یا آشنایان قرض بگیرید. استفاده از منابع دولتی یا سرمایهگذاری بهصورت اشتراکی با سایر شرکا نیز از دیگر گزینههای پیشرو برای تهیه سرمایه اولیه محسوب میشوند.
8- پرسنل مورد نیاز را فراهم کنید
برای شروع کردن کسبوکار بهتر است پرسنلهای مورد نیاز را پیش از شروع پروژه مدنظر قرار دهید و برای آن برنامهریزی داشته باشید. برای فراهم کردن پرسنل مورد نیاز در ابتدا باید نیازها، پستهای خالی و تعداد افراد را مورد بررسی قرار داد و سپس برای استخدام نقشهای کلیدی و مهم اقدام کرد.
استفاده از پلتفرمهای استخدام یا شبکههای حرفهای برای استخدام افراد مورد نیاز پیشنهاد میشود. سایتها و نرمافزارهای قابل قبولی برای این موضوع در دسترس قرار دارند. همکاری با مراکز آموزشی معتبر و برگزاری جلسات مصاحبه نیز شما را در این مرحله از راهاندازی کسبوکار یاری خواهند کرد.
استفاده از ارتباطات شخصی نیز برای شناسایی نیروی کار ایدهآل فرصتی خوبی محسوب خواهد شد. با ارائه حقوق و مزایای منطقی و توجیهپذیر بهراحتی میتوانید نیروی مورد نیاز را استخدام کنید.
پیشنهاد مطالعه:
آموزش کوچینگ و مربیگری کسب و کار
9- در صورت امکان چه به صورت آفلاین و چه به صورت آنلاین فعالیت خود را شروع کنید
با بررسی فعالیت مورد نظر، بازار، شرایط محیطی میتوان پیش از شروع فعالیت به صورت حضوری، کسبوکار را بهصورت اینترنتی و آنلاین شروع کرد.
تجارت و کسبکار بهصورت آنلاین مزایای بیشماری را نصیب شما خواهد کرد. با راهاندازی کسبوکار اینترنتی شما به بازار گستردهای دست خواهید یافت. همچنین این موضوع به کاهش هزینهها منجر خواهد شد؛ چراکه ارتباط با مشتریان بهشکل حضوری نیازمند فضایی متناسب با فعالیت شما خواهد بود. علاوهبراین با پیشرفت فناوری دسترسی به مشتریان سهل و آسان خواهد شد. فعالیت آنلاین برای هر کسبوکاری این امکان را فراهم میکند تا بازخورد مشتریان را بر اساس شواهد موجود مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار دهند.
فعالیت بهصورت آفلاین نیز تجربههای بینظیری را نصیب افراد خواهد کرد. ارتباط مستقیم با مشتریان و تجربه کارهای فیزیکی از مهمترین آنها بهشمار میروند.
10- به فکر تقویت مهارتهای ارتباطی و فروش باشید
مهارتهای ارتباطی و فروش در دنیای کسبوکار اهمیت ویژهای دارد؛ چراکه بدون این مهارت توانایی ارائه خدمات خود را بهصورت ایدهآل نخواهید داشت. برای تقویت این مهارتهای فوقالعاده کتاب، پادکست، ویدئو و دورههای حضوری متعددی وجود دارند که بهراحتی میتوانید از آنها بهرهمند شوید. این دورهها برای راهاندازی کسبوکاری موفق و رو به رشد مورد نیاز خواند بود.
برای تقویت مهارتهای ارتباطی باید مهارت گفتاری را در خود پرورش دهید. کلاسهای فن بیان و دورههای مختلفی برای ارتقای اعتمادبهنفس و سخنوری موجود هستند. مهارتهای شنیداری و نوشتاری نیز باید بهصورت همزمان پرورش یابند تا در زمان مناسب مورداستفاده قرار بگیرند. استفاده از تکنولوژی و زبان بدن نیز نباید غافل شد.
برای پرورش و تقویت مهارتهای فروش باید بهصورت مداوم آموزش ببینید و اطلاعات خود را بهروز کنید. شرکت در دورههای آموزشی و کارگاههای آموزشی مداوم به شما کمک خواهد کرد تا استراتژیها و تکنیکها را بهبود دهید و گامی به سمت موفقیت بردارید.
شرکت در دورههای آموزشی، دیدن ویدئو افراد موفق و برتر در هر کسبوکار توانایی القای تجربیات و تکنیکهای کاربردی را دارد.
بهبود مهارتهای ارتباطی تنها با تمرین حاصل خواهد شد. افرادی که به فکر راهاندازی کسبوکار هستند، باید فضایی را برای پرورش، تمرین و تقویت مهارتها در نظر بگیرند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند. گوش دادن به مشتریان، درک نیازها و فهم عمیق از محصول یا خدمات قابل ارائه اعتمادبهنفس افراد را بهطرز چشمگیری افزایش خواهد داد و سبب موفقیت آنها در کسبوکار خواهد شد.
بیشتر بخوانید: روشهای برقراری ارتباط موثر مدیران با کارکنان
11- جهت رشد و توسعه کسبوکار اقدامات و بهروزرسانیهای لازم را انجام دهید
همواره باید توجه کرد که راهاندازی کسبوکار بهتنهایی کافی نیست. رشد، ارتقا و توسعه هر کسبوکار دارای اهمیت ویژهای خواهد بود. دنیا مدام در حال پیشرفت و بهروزرسانی است و بازار نیز از آن تبعیت خواهد کرد. برای اینکه در عرصه رقابت باقی بمانید و بتوانید نیازهای مشتریان را پاسخ دهید، باید اقدامات و بهروزرسانیها لازم را به کار بگیرید.
تحلیل بازار از جمله کارهایی است که بهصورت مداوم باید انجام شود و نباید از آن غافل بود. بهینهسازی استراتژیها، تحلیل بازار و رقبا در شناخت علایق مشتریان و نیاز بازار کمک کننده خواهد بود.
یکی از راهحلهای کاربردی برای رشد و توسعه کسبوکار ابتکار و نوآوری است. مشتریان بهدنبال بهترین محصول یا خدمات با قیمت مناسب هستند. این خلاقیت در ارائه محصول یا خدمات ارائه شده است که شما را از سایر رقبا متمایز خواهد کرد.
باید همواره بهدنبال بهینهسازی ساختار سازمان خود باشید. تفکیک مسئولیتها، تخصیص منابع، استفاده از فرآیندهای بهینه و کاربردی و… همگی به رشد کسبوکار شما کمک شایانی خواهند کرد. آموزش کارکنان نیز از جمله مسائلی است که در جهت رشد و اعتلای هر سازمانی باید بهکار گرفته شود.
توسعه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ نیز از جمله مواردی است که برای موفقیت در عرصه صنعت و تجارت باید در اولویت قرار گیرد. مشارکت در اجتماع، مدیریت منابع مالی، به کار گرفتن راهکارهای عملی، شرکت در دورهها و بهروزرسانی اطلاعات و… همگی از مراحل موفقیت در جهت رشد و توسعه کسبوکار محسوب میشوند.
کلام آخر
راهاندازی کسبوکار آن هم از نقطه صفر کمی سخت بهنظر میرسد؛ ولی این موضوع اگر با درایت و برنامهریزی انجام شود، مسیری کوتاه و رو به موفقیت خواهد داشت. برای شروع هر کار یا تجارتی باید اقداماتی را انجام داد. این مسیر با تبدیل شدن به مراحل کوچکتر دستیافتنی خواهد شد.
برای شروع کسبوکار باید ایده مناسبی را مطابق با علاقه شخصی و نیاز جامعه انتخاب کرد. در مرحله دوم باید دانش کافی در مورد بازاریابی و توانایی تحقیق را کسب کنید. درصورتیکه اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر است با سپری کردن دورههای آموزشی لازم این مهارت را بیاموزید. مرحله بعدی شناسایی بازار هدف خواهد بود که از اهمیت بالایی برخوردار است.
گام بعدی برای راهاندازی کسبوکار تعیین ساختار و پلن بیزینس خواهد بود. در این میان نباید از انتخاب نام و برند شایسته کسبوکار غافل شد؛ چراکه این موضوع میتواند در آینده شغلی شما تاثیر بسزایی داشته باشد. برآورد مالی و تامین سرمایه نیز از اقدامات اساسی برای شروع هر پروژهای محسوب میشود.
گام بعدی برای شروع هر حرفهای را میتوان استخدام نیروی کار مناسب دانست. یکی از مراحلی که باید برای حرفهای شدن در هر کسبوکاری طی کنید، شروع فعالیت آفلاین یا آنلاین است. این موضوع از این جهت حائز اهمیت خواهد بود که برای حرفهای شدن باید مهارتهای ارتباطی و بازاریابی خود را تقویت کنید و این مرحله بهشدت کمک کننده خواهد بود. بهخاطر داشته باشید که برای موفقیت در هر تجارتی نباید از بهروزرسانی اطلاعات خود در جهت توسعه و رشد کسبوکار غافل شوید. شما می تواید با شرکت در دوره mba می توانید مهارت های مدیریتی خود را تقویت کنید.
بیشتر بخوانید: