درسهای اقتصادی از سریال Game of Thrones

درس های اقتصادی فیلم بازی تاج و تخت
آنچه در این مقاله می‌خوانید

درسهای اقتصادی از سریال Game of Thrones

با وجود اینکه فصل پنجم سریال محبوب Game of Thrones اخیرا به پایان رسید ولی درسهای که از این سریال برای ما به جا مانده تمام شدنی نیست. این شاهکار شرکت HBO نکات فراوانی در مورد مدیریت پول، برنامه ریزی برای بازنشستگی و مدیریت سرمایه گذاری برای بیزینس من های جوان و سرمایه گذاران حرفه به همراه دارد.

شخصیتهای داستان همگی برای عشق، پول و قدرت در حال جنگ و کشمکش میباشند. در ادامه به چند درس مهم از این سریال که به کار دنیای کسب و کار می آید میپردازیم.

زمستان می آید (Winter is coming)

شعار معروف استارکها که به همه هشدار می دهد که برای سختترین لحظات آماده شوند و در عین حال امید خود را برای دیدن بهترینها از دست ندهند. در دنیای اطراف ما نیز زمستانهایی رخ میدهد که گاه این زمستانها گریبان جیبهای ما را هم میگیرد! پس بهتر است حواسمان به تغییراتی که اطراف ما رخ میدهد باشد:

  • آیا برای زمستان مالی خود آماده هستید؟
  • تورم در حال افزایش است؟
  • دولت امسال نرخ مالیات را چقدر تعیین کرده است؟
  • وضعیت کارت اعتباری شما چطور است؟
  • اگر شغل خود را از دست بدهید به اندازه کافی پول پس انداز دارید؟

پس انداز کردن پول و داشتن آمادگی مالی، برای شرایط دشوار میتواند راه حل مناسبی باشد.

یک پادشاه عاقل همیشه از راهنمایی های مشاوران خود استفاده میکند

بسیاری از ما به هنگام سرمایه گذاری اعتقادی به شور و مشورت با دیگران نداریم. حتی اگر مشورت و نصحیت اطرافیان خود را هم بشنویم، در عمل باز هم به ایده خودمان بازمیگردیم و بیشتر مواقع فراموش میکنیم که جهت کاهش ریسک تخم مرغهای خود را در سبدهای مختلف بچینیم.

به قول تاوین لنیستر هر کسی که بگوید “من پادشاهم” پادشاه موفقی نیست. یکی از مهمترین اصول در دنیای کسب و کار شنیدن (و عمل کردن!) توصیه های مشاوران و خبرگان است. یک مشاور حرفه ای شما را به مسیر صحیح هدایت کرده و علاوه بر ارائه نقشه راه، شما را از بسیاری از خطرات پیش رو آگاه می سازد.

آنچه که نمی دانیم معمولا همان چیزی است که ما را به کشتن میدهد!

این جمله را در سریال از زبان لرد پیتر بالیش، یکی از باهوشترین شخصیتهای داستان، میشنویم. این جمله در دنیای کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. شما باید بدایند پولی را که سرمایه گذاری کرده اید چه مسیری را طی میکند و در نهایت سر از کجا در خواهد آورد.

توصیه میشود که همیشه جزئیات زیر را در مورد پول خود بدانید:

  • اگر قراردادی امضا میکنید یا سر معامله ای به توافق رسیده اید، چه جریمه هایی در متن قرارداد نوشته شده است؟
  • پرداخت مالیات چه ساز و کاری دارد؟
  • آیا هزینه هایی وجود دارد که از دید شما پنهان مانده باشد؟

خبر داشتن از ریز جزئیات و هزینه های پنهان شما را از خطر بحرانهای مالی غیر منتظره حفظ میکند. این بحرانها علاوه بر هزینه هایی که به همراه دارند، میتوانند روند فکری شما را به هم زده و قدرت اداره سایر معاملات و کسب و کارها را از شما بگیرد.

لنیسترها همیشه بدهی خود را پرداخت میکنند

این یکی از مشهورترین شعارهای خانواده لنیسترهاست که در جریان سریال از زبان بیشتر اعضای این خانواده شنیده میشود. زمانیکه بدهی دارید، حتما منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت به موقع این بدهی ها را پیشبینی کنید. این جمله را همیشه به خاطر داشته باشید و بدون پشتوانه مالی برای خودتان بدهی نتراشید. پرداخت به موقع بدهی ها اعتبار شما را برای گرفتن وام در آینده حفظ میکند.

جان اسنو مرد!

اگر فصل پنجم را ندیده اید پس کل فصل لو رفت! 🙂 البته برای اطمینان از صحت این موضوع باید منتظر فصل ۶ باشیم ولی این چنین خبرهایی میتوانند در کسب و کار ما آشوبی بزرگ به پا کنند.

جان اسنو وصیتنامه ای از خود به جا نگذاشت تا پس از مرگ وی، تکلیف اموال و دارایی های او مشخص شود. مرگ یکی از اتفاقات غیر منتظره ای است که هر لحظه میتواند در قالب شتری پشت در خانه شما بخوابد! پس قبل از زیارت این شتر بهتر است که تکلیف آنچه که از شما به جا می ماند را مشخص کنید تا حداقل خانواده و اولاد شما آینده تضمین شده ای از نظر اقتصادی داشته باشند.

درسهایی که از  Game of Thrones  میگیریم شاید به صورت مستقیم برای دنیای کسب و کار امروزی نوشته نشده باشد ولی مسلما کاربردهای آن در زندگی روزمره، مدیریت سرمایه گذاری ها، استفاده از مشاوران و… به وضوح مشاهده میشود. تماشای این سریال در کنار لذتهای خاص خودش اگر با کمی تفکر و تامل همراه باشد میتواند دستاوردهای بزرگتری را نیز برای ما به ارمغان بیاورد.

برگرفته از سایتbusiness.com

 

هم اکنون اقدام به ثبت نام نمایید

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

لینک‌های مفید

برچسب‌ها