رشتهی mba یا مدیریت ارشد کسبوکار برای ارتقاء سطح دانشِ دانشجویان، مدیران، صاحبان کسبوکار و علاقهمندان به رشتههای مدیریتی تدوین شده است. دانشجو در این دوره چگونگی تغییر و تبدیل مدیریت بیزینس خود را از سطح سنتی به مرحله مدرن میآموزد. این آموزهها مطابق با چالشهای روبهرو در سازمانهای داخلی و نیاز روز مدیریتی در کشور است و همراستا با علم مدیریت روز دنیا سازماندهی شده تا برای مدیران داخلی ایران کاربردیتر و قابلاجرا باشد تا منتهی به توسعه و بازدهی سازمانهای داخلی شود. دوره mba درواقع اساس پژوهشگری با رویکردی اجرایی است که به دانشجو میآموزد تا در کنار ارتقاء سطح دانش مدیریتی خود، مهارت عملی برای اجرای آموختههایش را در راستای مرتفعسازی چالشهای پیرامون کسبوکارش کسب کند. دانشجویان این رشته، توانایی مدیریت و رهبری سازمانهای تجاری عظیم را دارند. چون با گذراندن دروس mba دانش شغلی خود را افزایش دادهاند و با پژوهش در زمینه علوم مربوط به مدیریت بر چالشهای پیش رو فایق میآیند.
برای ارشد mba چند واحد پاس میشود؟
تعداد واحد رشته mba در دانشگاه ها
دانشجویان رشتهی mba در دانشگاه 30 واحد دروس عمومی و 12 واحد دروس اختصاصی را باید پاس کنند و در کنار این 42 واحد، موظف به گذراندن 6 واحد دروس اختیاری ارائهشده توسط دانشگاه میباشند. که مجموعاً 48 واحد خواهد بود تا بتوانند مدرک ام بی ای را اخذ کنند.
تعداد ساعات آموزش mba آزاد دانشگاه تهران
برگزاری دوره mba در دانشگاه تهران در دو گرایش بازاریابی و گرایش استراتژی محبوب تر است. در گرایش بازاریابی، دروس استراتژی بازاریابی، مدیریت فروش، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت برند تجاری، به مدت 96 ساعت بهعنوان دروس تخصصی برای دانشجویان تدوین شدهاست و دروس عمومی مبانی و اصول اولیه سازمان، مدیریت اصول بازاریابی در محیطهای تجاری، مهارتهای ارتباطی، مدیریت منابع انسانی در سازمان، حسابداری برای مدیران اقتصادی، رهبری شرکتهای تجاری، مدیریت اجرایی سازمان، مدیریت سرمایه و برنامهریزی منابع مالی، فنون مذاکره، اصول انتقال فناوری، مدیریت پروژه مقدماتی، اصول برنامهریزی استراتژیک به مدت 254 ساعت برای آموزش به دانشجویان قابل ارائه میباشد.
در گرایش استراتژی دروس عمومیِ شناخت مبانی سازمان و مدیریت، اصول و مبانی بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، حسابداری برای مدیران ارشد، مدیریت سرمایه و بودجهبندی، مهارت و فنون مذاکره، آشنایی با مدیریت پروژههای اقتصادی، برنامهریزی استراتژی و دروس تخصصیِ اصول انتقال فناوری، تفکر استراتژیک، تدوین طرح کسبوکار به مدت 350 ساعت آموزش، برای دانشجویان mba برنامهریزی شدهاست.
گرایش های mba و تعداد واحد در هر گرایش
این رشته بهجز گرایشهای بازاریابی و استراتژی گرایشهای دیگری مانند گرایش مالی، گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، گرایش منابع انسانی، گرایش مدیریت تکنولوژی نیز از گرایشهای متنوع رشتهی mba میباشد. ازآنجاییکه رشتهی mba دارای گرایشهای بسیار متعددی است، بسته به انتخاب دانشجو که چه گرایشی را برای تحصیل انتخاب میکند، نوع دروس تخصصی متفاوت خواهد بود. اما تعداد واحدهایی که هر دانشجو درطول تحصیل برای فارغالتحصیلی باید پاس کند با هم برابر است و 48 واحد برای اخذ مدرک باید پاس شود.
در رشته mba چه می آموزیم؟
دانشجوی mba در این رشته میآموزد که مشکلات یک سیستم اقتصادی را بررسی کند و تمام جوانب آن را آنالیز کند، تا عواملی که باعث ایجاد مشکل شدهاند را بیابد و راهحلهایی کاربردی برای این مشکلات ارائه کند. چون او یاد گرفته چطور معضلات پیش رو را پیشبینی کند. چطور راههای میانبر را در جهت فرار از خطرهای احتمالی پیدا کند و منافع سازمان را بیخطر به مقصد برساند.
در رشتهی mba به دانشجو میآموزند که چطور دانش علمی خودش را بهمهارت عملی تبدیل کند. کی و چطور دانش خود را در محیط کسبوکار و مواجهه با چالشهای سازمانی به کار ببندد. با چه رویکردی به کسبوکارش در جهت رونق بیشتر کمکرسان باشد، تا در مواقع بحران اقتصادی به ورشکستگی و زیان نرسد. یک مدیر ارشد کسبوکار میآموزد چطور از اصول مذاکراتی که در حین تحصیل فراگرفته در مواقع جذب مخاطب برای عقد قراردادهای کاری، معرفی محصولات و فروش خدمات استفاده کند و اجازه ندهد خطری منافع سازمان را تهدید کند. او فرا خواهد گرفت چطور از دانشی که آموخته در جهت رهبری سازمان برای پیشبرد اهداف مالی بهره ببرد. کی و کجا استراتژیهای کاربردی را در جهت تصمیمگیریهای هوشمندانه به کار ببندد که خطر چالشها منافع سازمان را به خطر نیندازد. دانشجو با گذراندن این دورهها میآموزد مهارت کاربردی کسب کند و تمام دانش او خلاصه به آموزههای تئوری نباشد. زیرا او در رشتهی mba ورود کرده تا عملاً مهارت حرفهای بیاموزد نهفقط کتابی بخواند، آزمونی بدهد و مدرکی اخذ کند.
هدف از mba
هدف mba کسب مهارت در ارتقای موقعیتهای شغلی، پیشرفت در محیط کسبوکار، رهبری و مدیریت در سازمانهای اقتصادی برای پیشبرد هدفهای بزرگ اقتصادی در گروههای تجاری است. از مهمترین اهداف دوره mba برای دانشجویان، پژوهش در راستای کسب مهارت اجرایی برای توسعه علوم مدیریتی است که قبلاً آموختهاند. دانشجو میآموزد که دانشی را در دورههای قبل آموخته اینک باید در سطحی پیشرفته دنبال کند و همزمان به پژوهش در جهت عملی کردن ایدهها در جهت گذر از چالشهای اقتصادی بپردازد تا خود را برای رهبری در سازمانهای عظیم اقتصادی آماده کند. هدف این دوره این است که دانشجو بهصورت کاربردی به مهارتهای مدیریتی و مهارت ارتقاء سطح تحلیلی در مواجهه با مسائل و چالشهای پیش رو برسد که بتواند در مواقع مختلف بهموقع تصمیمگیری کند و راهحل ارائه دهد، تا سازمان را از بحران برهاند. در این رشته، دانشجو با روشهای پژوهشی برای رویارویی با مسائلی که در آینده پیش روی کسبوکارها است آشنا میشود تا راهحل گذر موفقیت آمیز از آنها را نیز پیشبینی کند.
طرفداران و علاقمندان به mba چه کسانی هستند؟
دوره mba یا همان مدیریت ارشد کسبوکار از رشتههایی است که در این سالها بسیار مورد توجه قرار گرفتهاست. زیرا دارای بازار کار بسیار خوبی است و به دلیل مهارتآموزی طرفداران بسیاری در بین علاقهمندان به کسبوکار پیدا کردهاست. این رشته در بین افرادی که به شروع کسبوکار جدید میاندیشند، یا در کسبوکاری مشغولاند اما راهکار اداره امور مدیریتی جهت ساماندهی به همه جوانب کار را ندارند، مدیرانی که در پی ارتقای سطح کیفی دانش خود هستند، مشاورین کسبوکار و افراد علاقهمند به مسائل بیزینسی از محبوبیت ویژهای برخوردار است. ازاینرو دانشگاهها این رشته را با رویکرد نوین آموزشی که در راس آن مهارتآموزی به دانشجوست در بین رشتههای پرطرفدار معرفی و ارائه کردهاند. که هر دانشجو با گذراندن دروس گنجانده شده در آن و انجام پروژههای عملی، موفق به اخذ مدرک این رشته میشود و رزومهی کاریاش را غنی و ارزشمند خواهد کرد. تا با ارائه آن به سازمانهای بزرگ اقتصادی جایگاه ویژهای در بخشهای مدیریتی آن سازمان به دست آورد.
درست میفرماییدــ