بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار کوچک در ایران

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 با توجه به نوع کسب و کاری و مدل تجاری شرکت ( در مطالب قبلی وبلاگ در مورد انواع مدل های تجارت الکترونیک نظیر B2B، B2Cو … صحبت شده است)  می توان از شبکه های اجتماعی مختلفی برای تبلیغات، به اشتراک گذاشتن محصولات و اطلاع از نظرات و فیدبک های مشتریان بصورت مستقیم استفاده کرد. اما باید در فیس بوک حضور داشت یا از شبکه های اجتماعی دیگر نظیر توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، اینستاگرام و … استفاده کرد؟ بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کار کوچک کدام است؟ اینکه وقت و هزینه گذاشتن برای کدام شبکه سود آور است و برای کدام شبکه اجتماعی وقت گذاشتن ارزشی ندارد  سوالی است که اغلب برای کسب و کار ها مطرح می شود.  برای اینکه تصمیم بگیریم از چه شبکه اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده کنیم، تحلیلی از شبکه های اجتماعی مختلف در زیر آورده شده است.

سوال اول چرا نیاز است که شما در کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید ؟

بنابر تحقیقات حدود 74% از مشتریان برای تصمیم گیری در مورد خرید محصول از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

در شکل زیر تعداد کاربران فعال شبکه های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، لینکدین و گوگل پلاس در سال 2014 را مشاهده می نماییم:

11

در ادامه در مورد اینکه هدف شبکه های اجتماعی مختلف چیست بحث می کنیم.

فیسبوک: برای مدل B2C مناسب است، یعنی کسب و کارهایی که محصولات خود را به مشتریان عرضه می کنند می توانند از این شبکه اجتماعی برای تبلیغ محصول خود و همچنین استفاده از نظر مشتریان استفاده کنند. همچنین شبکه اجتماعی مناسبی برای موسسات خدماتی نیز می باشد که می توانند برای تبلیغ خدمات خود و همچنین استفاده از فیدبک های مشتریان از آن استفاده کنند.

توییتر: این شبکه بیشتر برای گزارش اتفاقات در قالب توییت به کار می رود که معمولا بحث های زیادی در مورد آنها صورت می گیرد، کسب و کار ها می توانند از بحث هایی که مشتریان و کاربران این شبکه های اجتماعی دارند برای داده کاوی و تحلیل محصولات خود استفاده کنند.

 

گوگل پلاس: برای کسب و کارهایی که برای آنها SEO بسیار حایز اهمیت استفاده از این شبکه برای محصولات و خدماتشان مناسب است.

یوتیوب: از این طریق می توان محصول و یا خدمت را در قالب ویدیوهای جذاب به تعداد بسیار زیادی مشتری بالقوه که همان کاربران این وبسایت هستند در معرض نمایش گذاشت.

 

لینکدین (linkedin): کاربران این شبکه اجتماعی اغلب افرادی هستند که با کسب و کار سر وکار دارند و یک شبکه اجتماعی حرفه ای برای بیزنس است. به همین دلیل این شبکه مناسب برای کسب و کارهایی است که با تولید محصول یا خدمات سر و کار دارند.

 

اینستاگرام: این شبکه اجتماعی بیشتر برای مدل B2C کاربرد دارد به این ترتیب که کمپانی های تولیدی می توانند از طریق این شبکه محصول خود را به شمتری عرضه کنند. بیشتر کاربران این شبکه اجتماعی رو به رشد را جوانان تشکیل می دهند.

 

در ادامه در مورد اینکه مشتریان هدف سازمان در چه بازه سنی قرار دارند نگاهی به نمودار زیر می اندازیم:

fg

همانطور که می بینیم بیشتر کاربران شبکه اجتماعی لینکدین در بازه سنی بین 29 و بالاتر قرار می گیرند که افرادی هستند که مستقیما با کسب و کار و بیزنس در ارتباط هستند. اما در مقابل بیشتر کاربران توییتر، فیسبوک، اینستاگرام را جوانان تشکیل می دهند پس اگر محصول یا خدمتی با هدف جامعه هدف جوانان عرضه می شود بهتر است وقت و هزینه بیشتری صرف این شبکه های اجتماعی شود.

بیشتر بخوانید : دوره بیزینس کوچینگ دانشگاه تهران 

مساله بعدی این است که هر کدام از این شبکه ها امکان اشتراک گذاری چه محتوایی را فراهم می سازند. در نمودار زیر امکاناتی که این شبکه های اجتماعی برای کاربران خود فراهم می سازند را مشاهده می نماییم:

gh

پس اگر قرار است مقاله ای معتبر را به اشتراک بگذاریم باید بر لینکدین تمرکز کنیم ولی اگر قرار است تصاویری از محصول یا خدمت را به اشتراک بگذاریم و منتظر فیدبک مشتریان باشیم یوتیوب و لینکدین مناسب نیستند اما در عوض می توان بر اینستاگرام، فیسبوک و گوگل پلاس تمرکز کنیم.

حال باید با توجه به معیار های بالا شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار را که ارزش صرف هزینه و زمان دارند را انتخاب کرد و بتوان از این فرصت بازاریابی مناسب استفاده مطلوب کرد.

بیشتر بخوانید: درس دیجیتال مارکتینگ

منبع:

http://www.dbadesigns.com/2015/posts-n-rants/what-social-media-platforms-are-right-for-your-small-business/

 

هم اکنون اقدام به ثبت نام نمایید

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

لینک‌های مفید

برچسب‌ها